دبیر انجمن تعمیرات و نگهداری ایران مطرح کرد: پیاده سازی سیستم ارزیابی عملکرد به پیشرفت مستمر بنگاههای اقتصادی کمک می کند

دبیر انجمن تعمیرات و نگهداری ایران با اشاره به اینکه ، پیاده سازی سیستم ارزیابی عملکرد به پیشرفت مستمر بنگاههای اقتصادی کمک میکند؛ گفت: برای جلوگیری از خلا نیروی انسانی متخصص در آینده، باید هم افزایی، دانش افزایی و مهارت افزایی نیروی انسانی در دستور کار باشد.

به گزارش بیدنا، نوید نصر دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران  در مراسم اولین دوره جایزه داخلی تعالی و پیشرفت که در شرکت توسعه صنایع بهشهر برگزار شد، تاکید کرد،  در وضعیت اقتصادی امروز مدیران ارشد صنایع با چالشهای متفاوتی مواجه هستند. چالش اول این است که برنامه مالی در صنایع بر مبنای میزان تولید بسته می شود.  چالش دوم موضوع رقابت پذیری است و رقبا بدنبال سهم خواهی بیشتر از بازارها هستند.

وی با اشاره به سومین چالش مدیران ارشد صنایع، گفت: امروز ناگزیر از حرکت به سمت تولید ضایعات سبز در صنایع شوینده و روغن خوراکی هستیم. مقوله بعدی دغدغه نگهداشت است. عمر خطوط تولیدی بیش از سی سال است در این زمینه باید به دو نکته توجه کرد، براین اساس اولا بایستی هزینه ها بهینه شود و در ثانی به برنامه تولیدی بهینه برسیم.

دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات ایران با اشاره به اینکه دغدغه انرژی و تامین منابع پایدار دو چالش دیگر صنایع تولید محور ما محسوب میشوند، گفت: اگر در صنایع مطالبه گر باشیم و سیستم ارزیابی عمکلرد پیاده کنیم قطعا صنعت رو به جلو حرکت خواهد کرد براین اساس برای مطالبه گری باید شاخص‌های ارزیابی بهینه طراحی شود.

وی با اشاره به اینکه، نیازمند بازمهندسی و طراحی مجدد سازمانها در جهت چابک سازی هستیم، گفت: امروز برای اینکه تصمیم دقیق و به لحظه اتخاذ کنیم باید رصد دقیق از بازار و‌منابع موجود و در واقع یکپارچگی منابع اطلاعاتی داشته باشیم.

نصر ادامه داد، نگهداشتی در سازمان  ارزش افزوده خلق می‌کند که منجر به افزایش بهره وری شود.

این کارشناس ارشد حوزه تولید؛ با بیان اینکه، معمولا تیمهای نگهداری و تعمیرات در صنایع نمی‌توانند ارزش واقعی نگهداشت را متبلور‌کنند، گفت: متاسفانه شاخصهایی از جمله هزینه تولید از دست رفته ناشی از کاهش بهره وری و توقف عملیات در صورت های مالی دیده نمی‌شوند.

به گفته این کارشناس حوزه صنعتی، در اروپا هشت درصد سرمایه ثابت جهت نگهداشت و در ژاپن چهار تا ۶درصد سرمایه ثابت صرف نگهداشت و نوسازی دستگاهها و زیر ساخت می‌شود.

وی با اشاره به استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی گفت: در این راستا از یک سو باید تیمهای عملکردی در یک سطح بهینه قرار داشته باشند و از سوی دیگر بایستی به  بهبود وضعیت مصرف انرژی توجه شود.

دبیر انجمن تعمیرات و نگهداری ایران با اشاره به اینکه عمده کارکنان در دهه دوم فعالیت خود در زیر مجموعه های هلدینگ بهشهر هستند، گفت: براین اساس برای جلوگیری از خلا نیروی انسانی متخصص در سالهای بعد، باید هم افزایی، دانش افزایی و مهارت افزایی نیروی انسانی در دستور کار باشد. از سوی دیگر بایستی  مطالبه گری و فرایند ارزیابی عملکرد مستمرا انجام شود تا نظام انگیزشی مناسب براین اساس استقرار یابد.

وی با اشاره به الزام حفظ دارایی‌های موجود، گفت: در این راستا  باید از نظام‌های پایش وضعیت  تجهیزات استفاده کنیم. تعیین تکلیف دارایی‌ها، تجهیزات و قطعات یدکی در بهشهر منجر به بهینه سازی وضعیت موجودی انبار و تامین نقدینگی میشود.

نصر در خاتمه گفت: در سازمان نیازمند استقرار ساختار مدیریت دانش هستیم، براین اساس باید از دانشی که در مجموعه وجود دارد به ایده آل ترین حالت ممکن استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا