مرادی در گفتگوی اختصاصی:آرامش در وبشهر حاکم است/ در سال ۱۴۰۳ رکورد ده ساله فروش شرکت های شوینده و غذایی شکسته خواهد شد

عملکرد سود خالص شرکت توسعه صنایع بهشهر در سال مالی 1402 و همزمانی آن با هشتادمین سالروز تاسیس شرکت بهانه ای شد تا با بهروز مرادی مدیرعامل این شرکت گفتگویی داشته باشیم. مرادی معتقد است در شرکت های صنعتی هر چیزی به جز تولید حاشیه است.وی تمرکز بر صادرات را بهترین مسیر برای جهش تولید و تامین مالی را مهمترین وظیفه مدیران عامل شرکت های زیر مجموعه می داند. شرکت توسعه صنایع بهشهر در سال مالی پیش رو آماده ورود به عرصه جدید تولید توامان با تجارت جهت دستیابی به تولید، فروش و سود حداکثری می شود و واگذاری شرکت ها از برنامه های اصلی این شرکت در سال مالی 1403 خواهد بود.

آقای دکتر مرادی با سلام و تشکر از وقتی که در نظر گرفتید؛ سال مالی گذشته برای وبشهر سال پرفراز و نشیبی بود بسیاری از شرکت های زیر مجموعه زیانده شده بودند و برخی از کارخانه ها تا مرز تعطیلی پیش رفتند به عنوان اولین سوال با قبول این مسئولیت در شرکت چقدر امیدوار به تغییر روند وبشهر بودید و چه اقداماتی برای دستیابی به اهداف انجام دادید؟

مرادی: سپاسگزارم، گرامی می دارم یاد و نام عارفان سنگر نشین و سالکان مسلک جهاد و شهادت که یک لحظه در آتش عشق الهی سوختند و به مقام عند ربهم یرزقون نایل آمدند؛ همانطور که گفتید وبشهر در سال های گذشته روند مناسبی طی نمی کرد و صورت های مالی این شرکت و شرکت های زیر مجموعه همگی نشان از حرکت در سراشیبی تندی بود.اما سابقه پر افتخار این شرکت با ۸۰ سال پیشتازی و پیشرویی در صنعت غذایی و شوینده انگیزه اصلی و کانون امیدواری به آینده این شرکت بود.همین سابقه کمک کرد تا بتوانیم به سمت بهبود وضعیت تغییر جهت دهیم.

اعتقاد دارم هر چیزی به جز تولید حاشیه است. به همین جهت با ترکیبی از مدیران خوش سابقه و مسلط، بازدید های میدانی از شرکت ها و کارخانه ها را در دستور کار قرار دادیم تا مشکلات و کاستی های موجود در مسیر تولید شناسایی شود. در واقع تصویر دقیقی که از وضعیت شرکت ها ترسیم شد در تدوین رویکردها و استراتژی های سال مالی ۱۴۰۲ راهگشا بود.

در کنار کنترل هزینه های مازاد، ساماندهی نیروی انسانی و تشکیل کارگروه های مورد نیاز مهمترین مسئله افزایش تولید بود. افزایش تولید نیاز به تامین مالی دارد و مشکلات بر جای مانده از سنوات گذشته و محدودیت های نظام بانکی در پرداخت تسهیلات حل این مشکل را سخت و تشکیل یک کارگروه تخصصی با عضویت نخبگان بانکی را ضروری کرده بود.

در همین راستا کمیته تامین مالی وبشهر مذاکرات بسیار مهم و موفقی با رئیس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک های اصلی کشور و مدیرعامل صندوق توسعه ملی برگزار کرد و موفقیت های ارزشمندی به دست آمد.طی این مذاکرات تسهیلات ارزی برای بروز رسانی تجهیزات شرکت ها فراهم شد و موانع پیش روی  شرکت های مارگارین، مروارید هامون زرین ذرت شاهرود و.. برای استفاده از تسهیلات مورد نیاز سرمایه در گردش رفع شد.در واقع بخشی از مشکلات مالی شرکت ها مرتفع شده و آرامش خاطر در مجموعه حاکم شده است.

البته مذاکرات مفیدی نیز با وزرای جهاد کشاوری، تعاون کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان محترم مجلس  شورای اسلامی جهت رفع موانع تولید انجام شده است.

همزمان با تامین مالی و افزایش تولید، نیاز دوم فروش محصولات و پیدا کردن مشتریان جدید بود. محصولات تولیدی نیاز به بازار فروش دارند و صرف تولید مرتفع کننده مشکلات نبود برای همین منظور در حوزه فروش کشف بازارهای جدید و توسعه جغرافیایی و محصول صادراتی  به عنوان رویکرد اصلی فروش انتخاب شد.

چه اقداماتی در حوزه فروش انجام پذیرفته در واقع سهامداران علاقه مند هستند بدانند نتایج این رویکردها چه بود چه تاثیری در فروش شرکت ها به دست آمده یا چه تحولی در حوزه صادرات رخ داده است؟

برای افزایش فروش حضور در نمایشگاه های معتبر داخلی و خارجی با جدیدت دنبال شد.مصداقی اگر بخواهم بگویم؛ شرکت پاکسان اولین محموله صادراتی را به کشور سودان ارسال کرد و محموله ۴۰۰ تنی این شرکت به روسیه ارسال شد پاکسان برند جدید خود با نام آس را روانه بازارهای صادراتی کرد. شرکت های دیگر هم همین تجارب ارزشمند را داشتند شرکت گلتاش با حضور در نمایشگاه بین المللی قزاقستان بازار جدیدی در این کشور کشف و اولین محموله این شرکت روانه قزاقستان شد. مروارید هامون علاوه بر صادرات به روسیه محصولات خود را با دو برند گلبهار و گلفام برای اولین بار به کشور عمان صادر کرد .شرکت ساینا با افتتاح خط تولید برند صادراتی پریمکس در سال مالی ۱۴۰۲ با ۷۵۰ میلیارد تومان فروش صادراتی و داخلی رکورد فروش را از ابتدای تاسیس شکست و شرکت مارگارین و زرین ذرت شاهرود نیز مشتریان جدیدی در نمایشگاه شیرینی و شکلات جذب کردند و ورود موفقی به حوزه فروش صنف و صنعت داشتند.در مجموع این تحولات در عرصه فروش اتفاق مثبتی بود که در سال ۱۴۰۲ تجربه کردیم.

جناب مرادی اخیرا یک رویداد بسیار مهم و تاریخی در شرکت وبشهر رخ داده است امکانش است در مورد امضاء تفاهم نامه همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) بفرمایید؟ دقیقا اتفاق مهم و تاریخی بود در واقع با امضاء این تفاهم نامه تولید با یک امر مقدس گره زده شد.ظرفیت تولیدی و پخش شرکت های زیر مجموعه شرکت توسعه صنایع بهشهر در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار خواهد گرفت تا به بهترین شکل ممکن از خانواده های نیازمند حمایت کند.محصولات تولیدی مجموعه وبشهر جزء با کیفیت ترین محصولات تولید داخل است که  با مناسب ترین قیمت در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار خواهد گرفت.دو شرکت مارگارین و بهپاک در حوزه تولید مواد غذایی، ۵ شرکت در حوزه تولید محصولات بهداشتی و شوینده به همراه شرکت به پخش با ۳۰ شعبه در مراکز استانها در اجرا و عملیاتی شدن این تفاهم نامه همکاری خواهند کرد.

هدف از این تفاهم نامه گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ جهادی و خدمت و افزایش رضایتمندی و بهبود وضعیت معیشتی و بهداشتی خانواده‌های تحت‌ حمایت کمیته امدادخمینی(ره) است که منجر به افزایش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در شرکت های زیر مجموعه وبشهر خواهد شد.

در سال ۱۴۰۲ شاهد تغییراتی در ترکیب مدیران مجموعه وبشهر و زیر مجموعه ها بودیم انتصابات در شرکت با چه رویکردی انجام شده است؟

اولویت اصلی در کمیته انتصابات استفاده از مدیران با تجربه، توانا، صاحب صلاحیت و متخصص بوده و سعی شده از مدیران پاکدستی که سابق بر این تجارب ارزشمندی در مجموعه داشتند استفاده شود. در خصوص نیروی انسانی مجموعه نیز اولویت با کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است و مراتب ساماندهی نیروی انسانی به استانداردهای علمی نزدیک خواهد شد.

مستحضرید که بهترین شاخص برای ارزیابی عملکرد مدیران عامل صورت های مالی این شرکت ها و مقایسه عملکرد آنها در بازه های زمانی مختلف است آیا تحول ملموس قابل ذکری در مجموعه و بشهر و زیر مجموعه ها شاهد بوده ایم؟

صورت های مالی بهترین عیار در سنجش عملکرد مدیران محسوب می شود.عملکرد تلفیقی شرکت توسعه صنایع بهشهر در ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۲  نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد بیش از ۵۳ برابری سود خالص را نشان می دهد.در واقع افزایش بهره وری و تمرکز بر کار و تولید توانست در شش ماه اول سال جاری سود خالص تلفیقی را از حدود ۳۰۱ میلیارد ریال در دوره مشابه سال قبل به حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال برساند.در این دوره شرکت های گروه از زیان ۵ هزار میلیاردی به سود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی رسیده اند.که به نظرم تا اینجا کارنامه قابل قبولی بوده است.

با توجه به مواردی که فرمودید جهش بی سابقه ای در سود سازی رخ داده به عنوان آخرین سوال برای استمرار این روند چه برنامه هایی برای سال مالی پیش رو دارید؟

بودجه سال مالی ۱۴۰۳ شرکت های زیر مجموعه با هدف دستیابی به تولید حداکثری، فروش و سوددهی حداکثری تدوین شده و در سال ۱۴۰۳ رکورد ده ساله فروش شرکت های شوینده و غذایی شکسته خواهد شد.رسیدگی به پرونده های حقوقی از جمله اقدامات وبشهر در سال ۱۴۰۲ بوده و در سال آتی هم حل پرونده های حقوقی در اولویت خواهد بود.

با استراتژی توامان تجارت و تولید در جستجوی حاشیه سودی فراتر، برای شرکت های زیر مجموعه هستیم و از توانایی مجموعه وبشهر در حوزه واردات استفاد بهینه ای خواهد شد.

در حوزه تامین مالی تمهیداتی جدید در نظر گرفته شده است که در سال های گذشته از این روش استفاده نشده و یا به ندرت استفاده شده است. انتشار اوراق در بازار سرمایه در دستور کار شرکت های زیر مجموعه قرار خواهد گرفت و برای تحقق جهش مورد نظر اهتمام و تلاش مضاعفی خواهیم کرد.

در حوزه مولد سازی دارایی ها نیز استراتژی وبشهر در سال پیش رو رونق شرکت های زیر مجموعه و واگذاری آنهاست. در واگذاری ها اولویت به شرکت هایی داده خواهد شد که در زنجیره ارزش شرکت نیستند و منابع حاصل از آن در بخش های دیگر سرمایه گذاری خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا