گذر از چالش‌ها به سوی آینده‌ای پایدار: نقشه راه شرکت صنعتی بهپاک

در میزگردی با حضور سرپرست و اعضای ارشد مدیریت شرکت صنعتی بهپاک، موضوعات راهبردی و چالش‌های پیش ‌رو این شرکت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این نشست به مروری بر دستاوردهای گذشته و نگاهی به آینده‌ بهپاک پرداخته است. شرکت بهپاک با ریشه‌های عمیق در صنعت روغن‌کشی، با تمرکز بر تولید پروتئین سویا، افزایش کیفیت و توجه به نوآوری به رغم محدودیت‌ها و چالش‌ها در مسیر رشد و توسعه به خوبی پیش می‌رود و با ارتقاء دورنماهای راهبردی، امیدوار به آینده‌ی درخشان‌تر است.

به گزارش بیدنا، در این میزگرد هرگاهی سرپرست شرکت، ارکیان معاون مالی اقتصادی، زاهدی معاون بهره‌برداری و مدیر کارخانه، صادقی معاون بازرگانی، حیدری مدیر کنترل کیفیت و تحقیقات  و امینیان مدیر حقوقی شرکت صنعتی بهپاک حضور داشتند.

بهپاک و نیم قرن تجربه در صنعت

هرگاهی سرپرست شرکت، ضمن اشاره به قدمت ۵۳ ساله بهپاک و نقش آن به عنوان یکی از اولین کارخانجات روغن‌کشی ایران، به توانایی‌ها و دستاوردهای اخیر شرکت پرداخت. وی از جایگاه ممتاز بهپاک با ده درصد ظرفیت کل روغن‌کشی کشور یاد کرد و تاکید ویژه‌ای بر توسعه خطوط پروتیئن‌سازی شرکت داشت که بیش از هفتاد درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

سرپرست بهپاک افزود: طی سال‌های فعالیت، بهپاک فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده تا به موقعیت کنونی دست یابد. شرکت در سال‌های اخیر توانسته است جایگاهی مناسب برای خود پیدا کند، مشکل واردات و تامین مواد اولیه را مدیریت کرده  و همچنان فعالیت می‌کند. وی تاکید کرد  در سال مالی ۱۴۰۲، به دلیل تأخیر در تأمین مواد اولیه و وقفه‌ای که در تولید ایجاد شده بود، شرکت برای مدت شش ماه با زیان مواجه شد. با این حال، بهپاک مجدداً با عقد قراردادهای کارمزدی و تمرکز ویژه بر تولید پروتئین، توانست وضعیت خود را بهبود ببخشد و اکنون شاهد بهره‌وری معقول و سودآوری است.

هرگاهی در پاسخ به وضعیت رشد تولید و سوددهی گفت: شرکت بهپاک رشد تولیدی نزدیک به سال گذشته را تجربه کرده و مورد نگرانی نیست. او افزود: پیش‌بینی می‌شود که شرکت بتواند سود سال قبل را تحقق بخشد و احتمالاً حتی بیشتر از آن را ثبت کند. آقای ارکیان اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری را در این خصوص ارائه می دهند که قطعاً برای سهامداران محترم شرکت بهپاک از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

بازدهی مالی و چشم‌انداز تحقق رشد

ارکیان، معاون مالی و اقتصادی بهپاک گفت: شرکت با بروزرسانی استراتژی‌ها و تمرکز بر تولید پروتئین، توانست سود قابل توجهی را در شرایط دشوار اقتصادی کسب کرده و به سهامداران اطمینان بخشد.

ارکیان در این راستا بیان کرد: همان‌طور که جناب آقای هرگاهی به‌درستی تأکید کردند، نیمه اول سال حاضر، شاهد تحولات بزرگی در صنعت روغن بودیم. شرکت بهپاک نیز همانند سایر فعالان این صنعت، تحت تأثیر این تغییرات، با چالش‌هایی مواجه شده و علت اصلی این شرایط، کمبود دانه‌های روغنی در بازار بود، همچنین تأمین نشدن ارز لازم توسط واردکنندگان، باعث رسوب چهارماهه کالاها در گمرک شد. با این حال، تلاش‌های پیگیر پرسنل و همکاران محترم در کارخانه، به‌ویژه سرپرست محترم شرکت، موجب شد تا نه تنها زیان نیمه اول سال جبران شود، بلکه به سود قابل توجهی دست یابیم و در مجمع سالانه پاسخگوی سهامداران باشیم. برای سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی ما این است که حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان درآمد و فروش داشته باشیم و ۹۵ درصد از این پیش‌بینی را محقق سازیم. همچنین، حدود ۲۰۰ تا ۲۴۰ میلیارد تومان سود نیز تخمین زده‌ایم که امیدواریم ۹۵ درصد آن محقق گردد.

در سال ۱۴۰۲، با تغییر استراتژی شرکت و تمرکز بر تولیدکارمزدی در  خطوط تولید روغن‌کشی و پویایی در تولید پروتئین سویا، توانستیم با برندهایی چون سبحان، سبحان طلایی، بهپاک و آوین، سهم چشمگیری از بازار را حفظ کنیم.

در ادامه برای سال ۱۴۰۳، بودجه‌ای حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای فروش و درآمد تنظیم کرده‌ایم و انتظار داریم که قبل از کسر مالیات، ۵۰۰ میلیارد تومان سود نصیب شرکت شود. این موفقیت، اگر محقق گردد، در تاریخ بهپاک بی‌سابقه خواهد بود.

بنابراین در سال پیش‌رو، با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی رشد در بخش تولید، امیدواریم در بازار پروتئین سویا حضوری قوی داشته باشیم و توانمندی‌های خود را اثبات کنیم. اگر همه پیش‌بینی‌ها به واقعیت پیوسته و محقق شوند، این نخستین سالی خواهد بود که توانسته‌ایم در هر دو حوزه تولید و سودآوری نیازهای همه سهامداران، چه عمده و چه خرد، را تأمین کنیم.

چالش‌ها و راه‌حل‌های پیش رو

هرگاهی، ارکیان و صادقی در این نشست  بر تأمین مواد اولیه و تغییرات در بازار اشاره و تاکید کردند با برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی پیش‌گیرانه، بهپاک در تلاش است تا مواد اولیه‌ خود را تأمین نموده و از هر گونه وقفه‌ای در تولید جلوگیری کند.

هرگاهی در پاسخ به برنامه شرکت‌ برای تأمین مواد اولیه در سال آینده گفت: ما برنامه ریزی کرده‌ایم که برای خرید مواد اولیه در سال آینده ۸۰ هزار تن را هدف قرار دهیم و از هم اکنون شروع به پیش‌بینی و تدوین راه‌حل‌هایی کرده‌ایم که هم اقتصادی باشند و هم کارآمد. پیش‌بینی می‌کنیم که بخشی از فعالیت  را به صورت کارمزدی انجام دهیم و بخشی دیگر را به صورت مستقیم خود ما انجام خواهیم داد. البته، باید توجه داشته باشیم که تمام پیش‌بینی‌های ما به شرایط کلی جامعه، صنعت روغن‌کشی و وضعیت تامین مواد اولیه وابسته است. با وجود اینکه بیشتر مواد اولیه ما از خارج وارد می‌شوند و می‌توانند تحت تأثیر سیاست‌های جهانی قرار بگیرند، ما بر این باوریم که با رویکرد موجود قادر به نیل به بودجه‌ای خواهیم بود که توسط آقای ارکیان توضیح داده شد. آقای صادقی در این زمینه اطلاعات بیشتری خواهند داد.

در این راستا صادقی معاون بازرگانی بهپاک افزود: در ارتباط با تأمین دانه‌ها، طبق بودجه‌ای که مد نظر داریم، باید حدود ۸۰ هزار تن دانه تأمین کنیم، که برای ۲۰ هزار تن از آن در سه ماهه اول سال مالی جدید، برنامه‌ریزی شده و پیش‌فاکتورهایی را دریافت کرده‌ایم تا اقدام به خرید نماییم.

در گذشته و قبل از شرایط تحریمی، ما به صورت مستقیم از تأمین‌کنندگان بین‌المللی و شرکت‌های اصلی عرضه‌کننده غلات خریداری می‌کردیم، اما متأسفانه پس از تحریم‌ها، دیگر امکان خرید مستقیم را نداشتیم و اقدام به تأمین غیرمستقیم دانه‌ها از طریق واردکنندگان شدیم. یکی دیگر از چالش‌های بزرگی که در تأمین ۸۰ هزار تن دانه با آن مواجه هستیم، مربوط به قوانین و ضوابط بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی است که طبق آن‌ها باید ابتدا کالا وارد شود و سپس ارز آن تخصیص یابد. ما نیاز به حدود ۳۵ میلیون یورو پیش پرداخت داریم تا به محض ورود کالا، بتوانیم آن را تأمین کنیم که این مسئله حدود ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی می‌طلبد.

چالش دیگری که با آن روبرو هستیم، واردات بی‌رویه روغن خام و کنجاله است. به خوبی می‌دانید محصولات اصلی شرکت بهپاک شامل روغن خام، کنجاله و پروتئین سویا است. واردات بی‌رویه به دلیل کاهش تعرفه گمرکی از هفت درصد به یک درصد، باعث شده که بسیاری از شرکت‌های روغن‌کشی با چالش‌هایی مواجه شوند. در حال حاضر با تولید پروتئین سویا توانسته‌ایم امور شرکت را پیش ببریم.

خوشبختانه، سال گذشته با پیگیری‌های مداوم و تلاش‌هایی که انجام دادیم و همچنین با پشتیبانی‌های مدیریت محترم، توانستیم پروتئین سویا را به صورت کامل تولید کنیم. تولید کنجاله تقریباً فاقد سود است و روغن هم به دلیل واردات بی‌رویه تقریباً زیان‌ده شده است. اما می‌توانیم از طریق پروتئین سودآوری کنیم چرا که دانه به طور طبیعی حاوی هجده و نیم درصد روغن است و بقیه آن کنجاله می‌باشد. موفقیت در تبدیل حداکثری کنجاله به پروتئین جزو دستاوردهای مهم شرکت به شمار می‌رود.

 

 

تأمین نقدینگی و وضعیت فروش

هرگاهی در پاسخ به سوال تدابیر اتخاذ شده برای تامین نقدینگی سال آینده بیان کرد: مذاکرات زیادی با بانک‌ها انجام داده‌ایم. متأسفانه در سال‌های اخیر، بانک‌ها به سیاست‌های انقباضی گرایش پیدا کرده‌اند. با کوشش‌های آقای ارکیان، موفق شدیم حداقل تسهیلات مورد نظر را از بانک‌ها دریافت کنیم. با این حال، انتظارات ما از بانک‌ها بسیار بیشتر است و جزئیات بیشتری را آقای ارکیان ارائه خواهند داد.

ارکیان در این راستا افزود: همان‌طور که مهندس صادقی اشاره کردند، برای محقق شدن اهداف سال ۱۴۰۳، به دو هزار و چهارصد میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم. اگر بتوانیم در چهار گردش مالی، هر بار ششصد میلیارد تومان تأمین کنیم، می‌توانیم به هدف کلی دست یابیم.ما تا کنون دو کار را هم‌زمان انجام داده‌ایم: یکی به‌روزرسانی مصوبات بانکی‌مان و دیگری برگزاری جلسات متعدد با بانک ملی با همکاری شرکت توسعه صنایع بهشهر، که خوشبختانه در حال به نتیجه رسیدن است. بانک ملی وعده داده است در بخشی از تأمین نقدینگی ما مشارکت کند.

مرحله دوم شامل استفاده از بازار سرمایه است. با توجه به سیاست انقباضی دولت، باید تأمین مالی صنعت را از طریق بورس انجام دهیم، که این امر جزو ضروریات سال ۱۴۰۳ می‌باشد. ما نیز باید رو به بازار سرمایه آوریم و با استفاده از منابع مالی مانند اوراق مرابحه و صدور اوراق، نقدینگی مورد نیاز را جذب کنیم تا بتوانیم ان‌شاءالله نیازهای مالی‌ خودرا تأمین نماییم.

سرپرست شرکت بهپاک در خصوص وضعیت و اقدامات انجام شده در حوزه فروش تشریح کرد: در زمینه فروش محصولات، روندی که در سال‌های گذشته داشتیم را ادامه دادیم. با این حال، سال گذشته شاهد کاهش قیمت روغن در بازار بودیم، ولی به خاطر بالا بودن کیفیت محصولاتمان، موفق شدیم محصولات را با قیمت‌های مناسب به فروش برسانیم.

وی افزود: در حوزه فروش پروتئین، تلاش کردیم تا سازمان حمایت را نسبت به افزایش هزینه‌ها آگاه سازیم و قیمت‌های مناسب‌تری را برای فروش به دست آوریم. دستورالعمل‌های فروش پروتئین ثابت مانده و ما به دنبال این بودیم که پاسخگوی مشتریانمان باشیم. در حوزه‌های فروش عمده و سراسری، فعالیت‌های مناسبی داشتیم، برندهای خود را تقویت کردیم، سبد توزیع را گسترش دادیم و موفق شدیم کالاهای بیشتری نسبت به گذشته به بازار عرضه کنیم. در بازار مصرف صنف و صنعت نیز توانستیم به مشتریان، محصولات مناسب ارائه دهیم و در مجموع در رساندن محصولات به مصرف‌کنندگان موفق بودیم. می‌توان گفت موجودی محصولات ما همواره توانسته است به طور مستقیم از تولید به مصرف برسد.

نگاه نوآورانه و استفاده از فرصت ها

زاهدی معاون بهره‌برداری و مدیر کارخانه بهپاک در این نشست بر اهمیت حضور مدیران مجرب و آشنا به صنعت در پیشبرد پروژه‌های تحقیق و توسعه تأکید کرد  و با اشاره به موقعیت استراتژیک بهپاک گفت: با تعهد به نوآوری و توسعه، این شرکت توانسته آمادگی برای چالش‌های رقابتی بازار داشته باشد.

وی در این خصوص اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی شرکت بهپاک در شمال ایران، به ویژه نزدیکی به مراکز  پرورش طیور در  مازندران که حدود ۲۷ درصد جوجه ریزی کشور را به خود اختصاص داده، یک موقعیت استراتژیک برای کارخانه است که مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها برای تولید محصولات حتی به صورت کارمزدی است.

زاهدی تاکید کرد شرکت ما دارای دو واحد روغن کشی مستقل است: واحد لورگی با ظرفیت به‌روزرسانی‌شده از ۶۰۰ به ۹۰۰ تن در روز برای روغن کشی کلزا؛ و واحد رزدانس با ظرفیت ۴۰۰ تن در روز که به‌طور اختصاصی با دانه سویا فعالیت می‌کند. واحد رزدانس مجهز به یک سیستم اف دی‌اس انحصاری برای بهپاک است که محصولاتی مانند روغن خام، کنجاله و بلغور سویای با ارزش تولید می‌کند.

معاون بهره برداری بهپاک افزود: با تلاش در قسمت تحقیق و توسعه، موفق به افزایش ظرفیت تولید پروتئین گیاهی سویا از ۱۱۰ به ۱۷۵ تن در روز شدیم و همزمان، ظرفیت مخازن‌مان را از ۸۰۰۰ به ۱۳۵۰۰ تن ارتقاء دادیم. همچنین تصمیم به ارائه محصول نهایی به بازار گرفتیم و در همین راستا، واحد خوراک دام و طیور را با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تن در سال احداث کرده‌ایم.

وی خاطر نشان ساخت در حالی که رقابت در تولید پروتئین سویا زیاد است و برخی دیگر از رقبا با سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات به بازار گسترده‌تری می توانند نفوذ کنند، ما با توسعه و  تولید محصولات جدید که ارزش افزوده بیشتری دارند همچون ایزوله سویا، خوراک کنسانتره پروتئینی، تحقیقات گسترده در زمینه آنزیم‌ها و فرمولاسیون‌های جدید برای طعم دار کردن پروتئین سویا و تولید پفک سویا، به دنبال پیشی گرفتن از رقبا هستیم.

همچنین ما به عنوان بخشی از صنعت سبز فعالیت می‌کنیم و همواره پبشرو در رعایت استانداردهای زیست محیطی بوده‌ایم.

 

اهمیت کیفیت و تحقیقات

حیدری، مدیر کنترل کیفیت و تحقیقات، از جایگاه کیفیت و نوآوری در شرکت سخن گفت و افزود با استفاده از استانداردهای بین‌المللی و توجه به تحقیق و توسعه، بهپاک موفق به حفظ کیفیت محصولات خود و رضایت‌مندی مشتریان شده است.

حیدری با تشریح اقدامات  بخش کنترل کیفیت در شرکت بهپاک گفت این واحد به چهار زیرمجموعه تقسیم می‌شود که هرکدام وظایف متمایزی را به‌عهده دارند:

آزمایشگاه روغن‌کشی: این بخش مسئولیت نظارت دقیق بر کلیه فرآیندهای خط تولید روغن، بررسی کیفیت محصول نهایی و همچنین کنترل کیفیت مواد اولیه وروند استفاده از آن‌ها را بر عهده دارد.

آزمایشگاه پروتئین: این آزمایشگاه به طور اختصاصی بر پروتئین سویا، که محصول اصلی شرکت است، نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات تولیدی با بالاترین استانداردهای کیفیتی کنترل و عرضه می‌شوند.

آزمایشگاه میکروبی: مسئولیت این آزمایشگاه، انجام آزمایش‌های میکروبی جامع بر تمام بخش‌های کارخانه از جمله کنجاله‌ها، لستین، آب‌های مصرفی و پروتئین سویا است تا کیفیت و سلامت محصولات قبل از توزیع تأیید شود.

واحد تصفیه پساب: وظیفه‌ی این واحد دریافت و تصفیه‌ی کلیه‌ی پساب‌های شرکت از طریق سیستم تصفیه بیولوژیکی است، به‌گونه‌ای که پساب تصفیه‌شده به استانداردهای لازم برای استفاده در کشاورزی دست یابد و بدون آسیب به محیط زیست، خارج از محدوده‌ی کارخانه رهاسازی شود. این واحد همچنین به بررسی سایر موضوعات زیست‌محیطی مثل کنترل گرد و غبار و سطوح صوتی می‌پردازد.

مدیر کنترل کیفیت و تحقیقات بهپاک تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که بهپاک با اقدامات انجام‌شده طی سال‌های اخیر، موفق به کسب عنوان صنعت سبز شده است و به‌عبارتی، کاملاً غیرآلاینده به شمار می‌رود. این مهم نتیجه‌ی تلاش‌های مستمر برای ارتقای نظام‌های مدیریتی و بهبود راندمان و کارآیی واحدهای مختلف شرکت است.

پرونده های حقوقی و مدیریت دعاوی

خانم امینیان، مدیر حقوقی شرکت نیز اشاره داشت در مدت حضور، به سازماندهی و حل اختلافات حقوقی پرداخته و تدابیری را برای بهینه‌سازی و کاهش دعاوی اندیشیده است. وی افزود با تأکید بر کاهش حجم پرونده‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها به نتایج قابل توجهی دست یافته‌ایم و  امیدواریم که در آینده بتوانیم با کمینه‌سازی پرونده‌های حقوقی متوجه شرکت بر رسیدگی به قراردادهای شرکت تمرکز داشته باشیم.

پایان‌بخش

در انتها، هرگاهی از شرکت توسعه صنایع بهشهر،  به پاس حمایت‌های بی‌شائبه و همراهی‌شان در مسیر توسعه و پیشرفت بهپاک قدردانی کرد و همدلی و کار تیمی را به عنوان اصلی‌ترین عامل موفقیت شرکت صنعتی بهپاک مطرح کرد.

وی اظهار داشت: می‌خواهم سپاس‌گزاری خود را از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره محترم توسعه صنایع بهشهر، به عنوان سهامدار عمده و هلدینگ بالاسری، ابراز دارم. آن‌ها در طول یک سال و نیم گذشته حمایت‌های شایانی از شرکت بهپاک داشته‌اند و همواره یار و یاور ما بوده‌اند. ما همچنان برای دستیابی به اهداف مان به این حمایت‌ها نیازمندیم و مشتاقانه به دنبال پیشرفت هستیم.

در پایان، مجدداً خدمت شما عرض می‌کنم که شرکت بهپاک دوران مثبتی را سپری کرده است. تلاش‌های تیمی در این مدت نه تنها پیگیر و فعالانه بلکه مبتنی بر آگاهی کامل از اهداف، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های کلان شرکت بوده است. هر یک از اعضای تیم به طور مؤثری در دفاع از منافع بهپاک نقش‌آفرینی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا