عشقی: شرکت های بورسی می توانند بر اساس رتبه اعتباری خود درخواست عرضه اوراق مشارکت دهند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مصوبات جدید این سازمان، از فراهم شدن امکان درخواست عرضه اوراق مشارکت شرکت های بورسی با تکیه بر رتبه اعتباری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی گروه توسعه ملی، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دومین گردهمایی مدیران عامل و نمایندگان گروه در هیات مدیره شرکتهای تابعه گروه توسعه ملی، بازار سرمایه را بازار نوپایی ارزیابی کرد و گفت: ظرفیت های خوبی در بازار سرمایه وجود دارد که انتظار می رود فعالان این بازار به ویژه گروه توسعه ملی، از این ظرفیت ها بهره مند شوند.

وی با اشاره به نقش پررنگ گروه توسعه ملی در بازار سرمایه، به چالش های ۲ سال گذشته در این مجموعه اشاره کرد و افزود: نقش وبانک در تامین مالی بسیار کمرنگ بوده و امیدواریم با ثبات به وجود آمده در مدیریت و ساختار گروه که برآمده از نگاه توسعه ای و آینده نگری است، شاهد پیشبرد اهداف مورد نظر این هلدینگ بزرگ چندرشته ای کشور باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از ظرفیت های بالقوه تامین مالی از طریق بازار سرمایه را عرضه اوراق مشارکت دانست و افزود: با تصمیم خوبی که در روزهای اخیر اتخاذ شد، شرکت های بورسی می توانند بر اساس رتبه اعتباری خود درخواست عرضه اوراق مشارکت دهند تا در سریع ترین زمان ممکن، موافقت اصولی عرضه ها صادر شود تا از این طریق، روند تامین مالی شرکت های بورسی را تسهیل کنیم.

وی در ادامه بسیاری از تصمیمات نادرست اتخاذ شده توسط سیاستگذاران و آسیب های وارد شده به شرکت ها و مجموعه های صنعتی را ناشی از عدم آگاهی لازم از ساختارها و شرایط فنی شرکت ها دانست و افزود: سازمان بورس آمادگی دارد تا با انتقال چالش هایی که ممکن است به واسطه یک تصمیم در شرکت ها پدید آید، بتواند از زیان احتمالی سهامداران خرد و عمده جلوگیری کند.

عشقی یکی دیگر از تصمیات مثبت سازمان بورس را شناور شدن عرضه عمده شرکت ها عنوان کرد و گفت: پیش از این، عرضه عمده شرکت ها با قیمت ثابت بود و با توجه به اینکه از زمان انتشار اطلاعیه مربوط به عرضه تا زمان عرضه، قیمت سهم با تغییر همراه بود، موجب به وجود آمدن انحرافاتی در عرضه می شد که این مشکل با شناور شده عرضه سهام مرتفع شد.

رئیس سازمان بورس در ادامه هدف از ماده ۵۸ اساسنامه سازمان بورس را جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران خرد ارزیابی کرد و افزود: اگر منابعی از محل فروش شرکت ها حاصل شود، باید صرف افزایش سرمایه و سرمایه گذاری مجدد در توسعه طرح ها شود، نه آنکه با تقسیم سود موجب کوچک شدن شرکت ها و هلدینگ ها و خروج منابع از داخل شرکت ها شویم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با وجود ظرفیت های موجود در گروه توسعه ملی و همکاری سازمان بورس در راستای تامین مالی شرکت ها از طریق انتشار اوراق بهادار، شاهد رسیدن وبانک به جایگاه واقعی خود باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا