کارنامه ای درخشان برای گروه توسعه ملی/«وبانک» در مسیر توسعه و سازندگی

گروه توسعه ملی در راستای ماموریت­های محوله، مجموعه اقدامات زیرساختی و برنامه­ ریزی های راهبردی آینده ­نگرانه را در دوره مدیریت جدید در دستور کار قرار داده که دامنه آن، از ایجاد واحد برنامه ­ریزی، مدیریت و پایش پروژه­ ها تا تدوین نقشه ­راه سرمایه­ گذاری دانش ­بنیان گروه کشیده شده است.

به گزارش بیدنا به نقل از روابط عمومی گروه توسعه ملی، هفته دولت فرصتی را فراهم کرده تا بخشی از عملکردهای گروه توسعه ملی طی گزارشی که از سوی بخش ­های مختلف تدوین شده، منتشر شود. بر این اساس این شرکت علاوه بر تدوین نقشه راه تامین مالی گروه و سرمایه ­گذاری های هدفمند در بخ ­هایی از جمله دانش ­بنیان ها، اقدام به ایجاد واحد برنامه­ریزی، مدیریت و پایش پروژه­ ها نموده است که گزارش مبسوط هر بخش در پی می­ آید:

معاونت امور شرکت­ها و مجامع

معاونت اموور شرکت­ها و مجامع گروه توسعه ملی یکی از اصلی­ ترین فعالیت­های خود را بر روی ایجاد واحد برنامه‌ریزی، مدیریت و پایش پروژه (PMO) متمرکز کرده است. در واقع، در راستای پیشبرد اهداف شرکت در محورهای هشت ­گانه طراحی­شده، لزوم ایجاد واحد برنامه‌ریزی، مدیریت و پایش پروژه (PMO) نمود پیدا کرده است.

بر این اساس، از خردادماه سال جاری، این واحد در شرکت سرمایه ­گذاری گروه توسعه ملی شروع به کار نموده و تاکنون، ماموریت‌های خود را در محورهای تعیین شده در حد امکان انجام داده است.

اهم فعالیت‌های مجموعه برنامه‌ریزی، مدیریت و پایش پروژه را می­توان در مواردی همچون ایجاد شناسنامه برای پروژه‌ها، مشخص کردن شاخص‌ها و سنجه‌های کنترل پروژه، رصد کردن پروژه، تهیه‌ گزارش و اصلاح و اقدامات اصلاحی خلاصه کرد.

در واقع، با شناسنامه‌دار نمودن طرح‌ها و بررسی وضعیت اولیه پروژه‌ها، چشم ­انداز مسیر حرکت به صورت دقیق قابل نظارت می‌گردد؛ به این معنا که یک پروژه بر اساس نیازهای مجموعه جهت ساماندهی دقیق و رفع موانع، پایش می ­گردد و امکان تصحیح انحرافات بوجود آمده و تغییر روند اشتباه میسر می­ شود.

ارائه گزارش وضعیت پروژه، مدیران ارشد را قادر می‌کند تا آگاهانه تصمیم‌گیری کنند و این امر موجب می‌گردد تا شانس دست‌یابی به نتیجه مطلوب افزایش یابد. علاوه بر این، گزارش‌های معتبر باعث می‌شوند که اطلاعات عملکرد پروژه به ذی‌نفعان ارائه شود و موجب حفظ مشارکت آنها شود؛ به خصوص اینکه این گزارش ها در قالب گزارش پیشرفت پروژه در مدیریت پروژه نیز قابل ارائه است.

اطلاعات ارائه شده در PSR یا گزارش وضعیت پروژه میزان انحرافات پروژه نسبت به برنامه‌های اولیه را در ابعاد مختلفی چون زمان‌، هزینه، کیفیت و ریسک را نشان می‌دهد تا در نهایت، این اطلاعات با مشخص کردن انحرافات مهم، باعث دستیابی به نتیجه مطلوب می‌شود.

اقدامات انجام گرفته تا کنون، شامل اعلام بخشنامه‌های عملیاتی در راستای مدیریت یکپارچه، تنظیم شناسنامه پروژه‌ها بر اساس ساختار واحد، تطبیق طرح‌ها و پروژه‌ها با اسناد بالادستی، آماده ­سازی سامانه مدیریت و پایش پروژه با امکان پایش برخط، ابلاغ دستورالعمل تشکیل واحد مدیریت و پایش پروژه در مجموعه‌های تابعه و نیز هماهنگی با نمایندگان مدیریت و پایش پروژه در مجموعه‌های تابعه جهت جمع‌آوری و ارائه گزارشات دوره ­ای است.

معاونت توسعه راهبردی و سرمایه­گذاری

شناسایی ظرفیت­ های واگذاری شرکت­های زیرمجموعه و تدوین فرایند جامع و موثر واگذاری، تشکیل مستمر کمیته واگذاری در گروه و حضور در کمیته سازماندهی سهام و واگذاری شرکت های بانک ملی ایران، تشکیل مستمر جلسات کمیته سرمایه ­گذاری جهت بررسی فرصت های سرمایه گذاری در صنایع مختلف، تدوین و ابلاغ سند راهبردی گروه به شرکت های تابعه، تدوین و ابلاغ حوزه ­های اولویت­ دار سرمایه­ گذاری گروه به شرکت­های زیرمجموعه و تدوین ماتریس هم­ افزایی بین شرکتهای زیرمجموعه گروه برای استفاده از پتانسیل های تولیدی و خدماتی شرکت­ها از جمله عملکردهای معاونت توسعه راهبردی و سرمایه­ گذاری است.

در عین حال، تدوین شاخص­ های کلیدی عملکردی مدنظر گروه برای ارزیابی عملکرد شرکت های تابعه و ابلاغ به آنها، ارزیابی طرح­های افزایش سرمایه­ های شرکت­های زیرمجموعه گروه برای اجرای طرح­ها و پروژه­ های توسعه­ ای، ارزیابی طرح و مشارکت در طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، احصاء طرح­ ها و پروژه­ های راهبردی و عملیاتی شرکت­های تابعه برای ارزیابی حجم تامین مالی مورد نیاز از جمله دیگر نقاط درخشان کارنامه این معاونت است.

از سوی دیگر، معاون توسعه راهبردی و سرمایه­ گذاری گروه توسعه ملی تلاش نموده تا ضمن نظارت بر عملکرد صندوق بازارگردانی گروه برای حمایت موثر از نمادهای زیرمجموعه، حضور موثر در بازار سرمایه با استفاده از فرصت های شناسایی شده در بازار و خروج تدریجی از صندوق­ های با درآمد ثابت به سوی نمادهای پرظرفیت را در دستور کار قرار داده و محاسبه و به روزرسانی مستمر خالص ارزش دارایی های گروه را هم مدنظر قرار دهد.

تدوین فرآیندها و آئین نامه های مورد نیاز گروه، طراحی و پشتیبانی از سامانه هوش تجاری، بررسی آخرین وضعیت عملکرد تولید، فروش، سودآوری و صادرات شرکت­های تابعه گروه و تدوین پیش­ نویس مجموعه قوانین و مقررات گروه در شرکت های تابعه منطبق بر اصول حاکمیت شرکتی از جمله دیگر عملکردهای این معاونت راهبردی در گروه توسعه ملی است.

از سوی دیگر، بررسی اسناد راهبردی شرکت­های تابعه منطبق با سیاست­ های گروه و همسوسازی آنها، تشکیل کمیته اقدام مشترک برای ارزیابی وضعیت شاخص های کلیدی عملکرد در شرکت های تابعه، تدوین نقشه راه تامین مالی گروه، تدوین نقشه راه سرمایه گذاری دانش بنیان گروه، ادامه فرآیند واگذاری شرکت های زیرمجموعه گروه، رصد وضعیت بازارگردانی گروه و شرکت های تابعه، بررسی و استفاده از فرصت­های بازار سرمایه برای سرمایه گذاری بورسی/فرابورسی، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در شرکت های غیر بورسی مطابق با اولویت های سرمایه گذاری، شناسایی فرایندهای گروه و تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه های مورد نیاز، پیاده‌سازی رویکردهای تعالی سازمانی با بهره‌گیری از مدل‌های استاندارد تعالی سازمانی، طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت مستندات گروه، تکمیل و ادامه طراحی سامانه هوش تجاری گروه به صورت برخط، شناسایی زنجیره های تامین شرکت های تابعه در لایه های بالادستی و پایین دستی برای ورود به حوزه های سرمایه­گذاری فعالیت ­محور نیز از جمله برنامه های آتی معاونت توسعه راهبردی و سرمایه گذاری است.

معاونت مالی و سرمایه انسانی

برای اولین بار پرداخت سود به سهامداران حقیقی، سبدها، صندوق های سرمایه ­گذاری و سهامداران حقوقی با مالکیت کمتر از ۱درصد سهم، در تاریخ ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲ و از طریق سامانه سجام صورت خواهد پذیرفت که در این صورت، سود حدود ۱۴۷,۰۰۰ سهامدار در یک مرحله واریز خواهد شد.

همچنین در مجمع عمومی مورخ ۲۵/۰۴/۱۴۰۲ برای دوره عملکرد ۲۹/۱۲/۱۴۰۱ به ازای هر سهم خالص ۲۲۰۰ ریال سود مصوب گردید؛بدین معنی که شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در طول ۳۰ سال فعالیت برای اولین بار بیش از دو برابر سرمایه خود، اقدام به توزیع سود نموده است.

مدیریت روابط عمومی و اطلاع­رسانی

مدیریت روابط عمومی گروه همزمان با اجرای سیاست­کلان در حوزه اطلاع­ رسانی و فرهنگ سازی، علاوه بر مشارکت در برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه گروه توسعه ملی، نسبت به انتشار نشریه داخلی «وبانک» به صورت مستمر و ماهانه اقدام نموده و در عین حال، جلسات مشترکی با روابط عمومی شرکت‌های تابعه به منظور هم فکری، هم‌افزایی و احصاء نقاط ضعف و قوت شرکت‌ها در حوزه روابط عمومی برگزار نموده تا نسبت به برنامه ­ریزی جهت تقویت این حوزه اقدام نماید.

همچنین برگزاری جلسات مشترک با روابط عمومی بانک ملی ایران، برنامه­ ریزی به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی برای روابط عمومی شرکت‌های تابعه، بازطراحی سایت رسمی گروه توسعه ملی، مشارکت در برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران عامل شرکت های تابعه، نظارت دقیق بر فضای مجازی و رسانه های کشور از طریق بهره مندی از خدمات سامانه رصد، پایش و داده ­کاوی اخبار، برگزاری تور رسانه‌ای با حضور اصحاب رسانه در پتروشیمی شازند و برنامه ریزی جهت استمرار آن، تولید محتوای مبتنی بر معرفی کتاب جهت تشویق و ترغیب معاونین، مدیران و کارکنان گروه به کتابخوانی، همکاری با معاونت مالی و سرمایه انسانی به منظور برگزاری همایش تامین مالی، برنامه ریزی جهت انعکاس اخبار مهم شرکت در خبرگزاری‌های مهم کشور، تهیه کلیپ معرفی شرکت و گزارش عملکرد هیات مدیره، تولید محتوا و اخبار گروه و انتشار در پلتفرم های خبری و انجام اقدامات پژوهشی در راستای آگاهی از وضعیت برند سازمانی گروه از طریق مذاکره با مرکز افکارسنجی «ایسپا» از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی این مدیریت است.

در عین حال، ارزیابی عملکرد روابط عمومی شرکت ها با هدف اصلاح و ارتقا وضع موجود و معرفی برترین های این حوزه، تدوین آئین نامه مدیریت روابط عمومی و اطلاع رسانی گروه توسعه ملی، نظارت بر اجرای برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی شرکت های تابعه و پیگیری عضویت روابط عمومی تمامی شرکت های تابعه در کمیته تبلیغات و بازاریابی از جمله دیگر اقدامات این مدیریت است.

مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات

این مدیریت با بازرسی از شرکت‌های زیرمجموعه با هدف بررسی عملکرد آنها در راستای اجرای سیاستهای نظارتی گروه و به منظور تقویت نظارت بر عملکرد شرکتهای زیرمجموعه، احصاء نقاط ضعف و قوت موجود با هدف کمک به تثبیت و تحکیم نقاط قوت و حذف نقاط ضعف در کنار تسری ایده‌ها، فرآیندها و تجربیات موفق مدیریتی به سایر شرکت‌ها فعالیت خود را تعریف کرده که بر این اساس، این اقدامات با استقرار تیم بازرسی در شرکتهای زیرمجموعه به ثمر رسیده و منتج به گزارشات جامعی از تمام جوانب فعالیت شرکت‌ها همراه با ارائه پیشنهادات اصلاحی گردید که در جهت پیشرفت و فعالیت سالم اقتصادی با عنایت به نقطه نظرات هیات مدیره و مدیرعامل گروه در حال پیگیری است.

در این راستا تاکنون از ۶ شرکت بزرگ زیرمجموعه شامل مارگارین، به‌پخش، پاکسان، پتروشیمی شازند، کشت و صنعت و دامپروری پارس و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) بازرسی به عمل آمده و ۸ جلسه کارگروه نظارت بر عملکرد شرکتها که بصورت مداوم و هفتگی به منظور رفع مشکلات مطرح شده در شرکت‌های مورد بازرسی برگزار شده است.

رسیدگی به شکایات واصله به مدیریت بازرسی و بررسی و تهیه پاسخ جهت مراجع ذیربط یکی از کارویژه های این مدیریت بوده و شرکت در کمیته‌ها و کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیته واگذاری، کمیته حقوقی و وصول مطالبات، کمیته انتصابات و کمیسیون معاملات نیز صورت گرفته است.

مدیریت حقوقی

با پیگیری و اقدامات حقوقی صورت گرفته، یک فقره پرونده با موضوع مطالبات سود سهام سنواتی گذشته، به میزان ۲۸۰ میلیون تومان از الباقی بدهی به حیطه وصول درآمد و در نهایت تمام مطالبات شرکت تسویه شده است.

همچنین به منظور دفاع از حقوق تضییع شده شرکت نسبت به ۲۳ مورد پرونده قضایی اقدامات لازم صورت پذیرفته که تعداد ۴ فقره آن به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیارد تومان در مرداد ماه امسال مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

از سوی دیگر، به منظور ایجاد هماهنگی موثر و همچنین پیشگیری از ایجاد پرونده و کاهش تراکم دعاوی جریانی له و علیه شرکتهای تابعه، الزامات حقوقی و قراردادی به شرکتهای فوق ارسال شده و در عین حال، به منظور نظارت بهتر بر عملکرد واحدهای حقوقی شرکتهای تابعه، اطلاعات دعاوی جریانی این شرکتها جمع آوری و تمامی پرونده ها در یک بانک اطلاعاتی متمرکز شده است.

همچنین حسب ابلاغیه ارسالی به شرکتهای تابعه، مقرر است تا نسبت به انتخاب وکیل در چارچوب قرارداد تدوین شده اقدام گردد.

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

توسعه های انجام شده در زیرساخت و سامانه های سازمان، راه اندازی سامانه کلاس های مجازی در داخل سازمان و شرکت های تابعه، راه اندازی سامانه کنفرانس تصویری در داخل سازمان و شرکت های تابعه، راه اندازی سامانه انتقال تلفن داخلی شرکت بر روی بستر موبایل، راه اندازی فکس مجازی بدون نیاز به ابزار فیزیکی ارسال و دریافت فکس برای تمام واحدهای سازمان، راه اندازی پیام رسان داخلی جهت اطلاع رسانی سریع به همکاران، راه اندازی سیستم صندوق صوتی بر روی تلفن های داخلی شرکت، برقراری مکانیزم بروز شده تلفن گویا (IVR) و یکپارچه سازی تمامی نرم افزارهای مبتنی بر بستر Voip متمرکز در یک پنل واحد بر روی رایانه­های کاربران از جمله مجموعه فعالیت های این مدیریت است.

در عین حال، بروزرسانی پلتفرم بستر مجازی سرورهای سازمان، تولید سامانه سرمایه گذاری بر روی ایده های دانش بنیان بلوغ یافته، راه اندازی انبار داده مرکزی در داخل شرکت جهت توسعه چند جانبه BI سازمانی، توسعه سایت جدید گروه توسعه ملی مبتنی بر فناوری های نوین و امکانات مورد نیاز سازمان، توسعه آتی زیرساخت های شبکه، غییر در ساختار سرویس های عملیاتی شرکت اعم از (DNS Cloud , Web & Email Service) بر اساس طراحی انجام شده و پیاده سازی سامانه های مورد نیاز سازمان، مصوب شورای معاونین و مدیران از جمله دیگر فعالیت های این مدیریت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا