دستیابی به امنیت پایدار غذایی با حضور فعال شرکتهای تولیدی
مرادی نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی در مورد مشکلات شرکتهای تولیدی زیر مجموعه وبشهر بر آمادگی این شرکت برای کمک به تامین امنیت غذایی کشور و ترمیم و تکمیل زنجیرههای ارزش ملی، استانی و منطقهای تاکید کرد.
گام بلند بهشهر برای پیشتازی در صنعت
شرکت توسعه صنایع بهشهر با تغییر استراتژی و پیاده سازی برنامه های مدون گام بلندی برای پیشتازی در صنایع حوزه فعالیت، خصوصا صنایع شوینده و مواد غذایی برداشته است.
“هر چیزی به جز تولید حاشیه است” این جمله مرادی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر در بدو ورود به این شرکت بود. شرکتی که در سراشیبی قرار گرفته، روند سود دهی بسیاری از زیر مجموعه ها متوقف و حتی برخی از شرکت های باسابقه زیر مجموعه همچون پاکسان زیانده شده بودند. خط تولید برخی همچون مارگارین تعطیل، تامین مواد اولیه و تامین مالی به سختی پیش میرفت، تخصیص ارز با مشکلات فراوانی مواجه شده بود و پرونده های حقوقی بسیاری در محاکم قضایی مفتوح شده بود.
در چنین شرایطی تیم مدیریتی مسئولیت هدایت این هلدینگ چند رشته ای را بر عهده گرفت و در مدت کمتر از یکسال علاوه بر اینکه ترمز روند فرسایشی کشیده شد. بلکه شرکت مارگارین به خط تولید بازگشت، شرکت پاکسان از زیان خارج و به سود دهی رسید. بسیاری از شرکت های زیانده تعیین تکلیف، ادغام و یا منحل شدند. سود شرکت وصنا طی ۶ ماه رشد ۲۰ برابری پیدا کرد. و فروش شرکت صنایع بسته بندی رشد ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد.
روند صادرات محصولات شوینده به کشورهای همسایه رشد چشمگیری پیدا کرد و طرح های توسعه ای شرکت بهپاک، مارگارین و زرین ذرت شاهرود پیگیری و به مرحله اجرایی رسید. محصولات جدید در شرکتهای تابعه تولید و فروش محصولات گلتاش برای اولین بار در کشور قزاقستان به نتیجه رسید.صورت های مالی بسیاری از شرکت های زیر مجموعه و شرکت توسعه صنایع بهشهر از نظر سودسازی بهبود پیدا کرد.
اما فرمول موفقیت این هلدینگ چند رشتهای چه بوده و این شرکت چگونه توانست روندها را تغییر و به سمت پیشتازی در صنایع مختلف حرکت کند؟ گزارشها نشان میدهد استراتژی ها و سیاستهای کلان شرکت تغییر کرده اولویتها به سرعت تدوین شده و صادرات، محور برنامههای این شرکت قرار گرفته است.
بازدید های میدانی و شناسایی کانون مشکلات
مرادی مدیرعامل شرکت وبشهر بازدید میدانی از تمامی شرکت ها و کارخانه ها را جهت شناسایی مشکلات در دستور کار قرار داد تا تصویری درست از رویدادهای کارخانههای زیر مجموعه به دست آورد. بازدید از تمامی کارخانه ها و شرکت ها از جمله کارخانه های گلتاش، بهپاک بهشهر، آلی شیمی قم، مارگارین، پاکسان، مروارید هامون، ساینا، شکر و زرین ذرت شاهرود انجام شد و بازدید از لجستیک و انبار پخش شرکت به پخش با هم افزایی بیشتر بین شرکت ها همراه شد.
اولویت های کارخانه ها تعیین شد
وی همچنین در جمع مدیران ارشد شرکتهای تابعه، با تبیین نقشه راه گروه، افزایش تولید و صادرات را محور اصلی برنامه های شرکتهای تولیدی تعیین کرد و لزوم خلق بازارهای جدید بین المللی در دستور کار زیرمجموعه ها قرا گرفت.
استراتژی صادراتی این شرکت، توسعه جغرافیایی و محصولی و ایجاد پایگاه های صادراتی در کشورهای عمان، قزاقستان، عراق و افغانستان بر پایه به کارگیری ظرفیت های ملی و استانی است.
در همین راستا محموله ۴۰۰ تنی محصولات شرکت پاکسان به کشور روسیه ارسال و خط صادرات این شرکت به سوریه فعال شد. شرکت گلتاش نیز برای اولین بار موفق شد محصولات بهداشت فردی را به کشور قزاقستان ارسال کند.
تشکیل کارگروه های تخصصی
کارگروه تخصصی تامین مالی برای رفع چالشهای مالی با عضویت نخبگان بانکی، کارگروه انتصابات برای ساماندهی و چابک سازی نیروی انسانی و کارگروه بازرسی جهت شفافیت بیشتر تشکیل شد.
تامین مالی بزرگترین مشکل صنایع تولیدی در کشور است که برطرف کردن این معضل گره گشای بسیاری از مشکلات شرکتها خواهد بود. کمیته تامین تامین مالی شرکت وبشهر نیز طی ۱۲ جلسه و ۴۰۰ نفر ساعت، کار تخصصی با حضور مرادی تشکیل جلسه داد و رایزنیها و مذاکراتی را با رئیس کل بانک مرکزی، رئیس صندوق توسعه ملی، معاون ارزی و اعتباری بانک ملی، مدیرعامل بانک ملت و مدیران سایر بانکها برگزار کرد. قابل تامل اینکه رایزنی برای حل مشکلات اعتباری شرکتهای زیر مجموعه وبشهر با نگاه ویژه به کارخانه های مستقر در مناطق محروم انجام شده است.
مدیریت نقدینگی در اخذ و بازپرداخت تسهیلات و استفاده حداکثری از فرصتهای موجود برای استفاده از تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای تامین مالی رویکرد اصلی کمیته تامین مالی این شرکت بوده است.
مجوز تسهیلات ارزی برای نوسازی و بهسازی تجهیزات کارخانهها اخذ و مقرر شد منابع مالی به صورت بهینه برای پیشبرد برنامههای توسعهای و خرید به موقع مواد اولیه کارخانجات استفاده شود.
حمایت از جهش تولید و بازگرداندن واحدهای تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید از سیاستهای اصلی تیم اقتصادی دولت سیزدهم است که موانع بسیاری را از پیش روی فعالان اقتصادی برداشته است. رویکردی که در جلسات کمیته تامین مالی شرکت وبشهر با کارگزاران دولتی مشهود بود.
حضور در نمایشگاه های بین المللی
شرکت بهشهر برای توسعه صادرات، حضور در نمایشگاههای بین المللی را جزیی از استراتژِی صادراتی خود اعلام کرده است. حضور فعال نمایندگان شرکت بهشهر در پنجمین نمایشگاه بین المللی دستاوردهای صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۳)، نمایشگاه بین المللی افغانستان، قزاقستان، استانبول ترکیه و پنجمین نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۳ تهران ارتباط گسترده با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه و همسو را هموار کرد.
راهبرد درستی که منجر به عقد قرارداد فروش محصولات بهداشتی، کشف ظرفیت های بین المللی و راههای تولید محصول مشترک بین صنایع بهشهر با تولید کنندگان ترکیه را هموار کرد.
ساماندهی نیروی انسانی و استفاده از مدیران با تجربه
این شرکت در سال جاری با استفاده از نیروی انسانی کارآمد زیربنای افزایش تولید در شرکتهای مجموعه را نهادینه کرد. افراد با تجربه و دلسوز که سوابق درخشانی در مجموعه داشتند به کار گرفته شدند. تغییراتی که منجر به چابکسازی و متناسبسازی نیروی انسانی در بخشهای مختلف گردیده است.
ورود به عرصه تحول دیجیتال
در حوزه دانش بینان، این شرکت تفاهم نامه همکاری با دانشگاه امیر کبیر امضا کرد. مرادی مدیرعامل شرکت این تفاهم نامه را ورود جدی به عرصه تحول دیجیتال نامید که امکان استفاده از هوش تجاری را فراهم کرده است. عرصهای که قطعا در بهره وری هر سیستمی تاثیر گذار است.
آغاز همکاری گسترده با رقبا نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این شرکت بوده رویکردی که درآن شرکت ها و هلدینگهای بزرگ نه تنها مانعی برای پیشرفت محسوب نمیشوند بلکه مکملی برای تامین منافع هر دو شرکت شدند.