پیام تبریک نوروزی سرپرست شرکت توسعه صنایع بهشهر به مناسبت تحویل سال ۱۴۰۱ هجری شمسی

به گزارش بیدنا، در پیام سرپرست شرکت توسعه صنایع بهشهر، که به مناسبت نوروز و فرارسیدن بهار طبیعت صادر گردید، آمده است.

یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبرالیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد و مظهر تجدد و تحول است را به تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و از سوی همه همکارانم در گروه توسعه صنایع بهشهر، سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای همه هم میهنان عزیز مسئلت می نمایم.

الحمد لله رب العالمین، ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار عالمیان است. خداوندی که سال نو و بهاری نو را، فرصتی نو برای تازه شدن و بازنگریستن بر چگونه زیستن قرار داد.

سالی که گذشت ..

سالی پر از تغییرات و تَغَیُّرات بوده است. سالی که با امیدها و چالش­های فراوان آمیخته شده بود:

  • شرایط رواج بیماری کرونا در اوایل و اواسط و اواخر سال ۱۴۰۰،
  • انتخابات ریاست جمهوری و تغییر در بدنه دولت،
  • تغییرات مدیریتی در بدنه دولت و سازمان­ها و شرکت­های وابسته از جمله شرکت توسعه صنایع بهشهر،

همه اینها مصداق این آیه‌ی شریفه است که همانا ما شما را با مسائلی امتحان می­کنیم؛ ولی در ادامه می­فرماید: وَ بَشِّرِ الصابِرین؛ و بشارت باد بر صبر کنندگان …

در سال جدید ..

افق نگاه ما این است که تلاش جمعی در راه ارائه خدمات سازمانی، ما را به نمادی از نوآوری، هم افزایی، ارزش آفرینی در زنجیره ارزش و زنجیره تأمین و پیشتازی در تحقق بخشیدن به شعار سال یعنی «تولید، دانش بنیان، اشتغال زایی» و همسویی با منویات مقام معظم رهبری (دام عزه) تبدیل نماید.

در دنیای پر تحول امروز، زیربنای اقتصادهای صنعتی از محوریت منابع به سمت محوریت سرمایه های فکری جا به جا شده و به همین دلیل عامل دانش اهمیت روز افزونی پیدا کرده است. در چنین شرایطی، شکل جدیدی از ساختار بندی ها مورد نیاز است. سازمان هایی که به عنوان سازمان های مبتنی بر دانش شناخته شده و اصطلاحاً «دانش بنیان» نامیده می شوند که عاملی حیاتی برای توسعه اقتصادی در هر کشوری هستند. در واقع، این ساختارها موتور رشد و توسعه محسوب می شوند. کشور ما نیز جهت دستیابی به رشد و توسعه پایدار و فراگیر و رقابت در عرصه جهانی نیازمند تحولی اقتصادی از سطح اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد دانش محور است. در این میان، شرکت های دانش بنیان موتور توسعه و ایجاد چنین تحولی محسوب می شوند. از این رو در کشور اخیراً شرکت های دانش بنیان کانون توجه مسئولین کشور قرار گرفته اند. بسته های مختلف حمایتی، تسهیلات مالی، معافیت های مختلف، ابلاغ سیاست ها و تصویب قوانین و آیین نامه های تسهیل کننده، همگی نتایج چنین رویکردی در بین سیاستگذاران و دولت مردان کشور است. در واقع، اگر بپذیریم موتور توسعه و رشد اقتصادی کشورها در عصر حاضر، شرکتهای دانش بنیان هستند، باید بتوانیم چارچوب و تعریف صحیحی از این شرکت ها مبتنی بر شرایط کشور داشته باشیم تا بر اساس آن بتوانیم اولاً شرکتهای دانش بنیانی که توسعه اقتصادی کشور را رقم می زنند به درستی شناسایی و حمایت کنیم، ثانیاً بتوانیم جریان فن آفرینی را در کشور به سمت و سوی صحیح و مؤثری هدایت نماییم، ثالثاً از هدر رفت منابع مادی و حمایتی و نیز سرمایه های فکری در مسیرهای غیر مؤثر جلوگیری کنیم و نهایتاً به کمک این تعریف و بر اساس نیازمندی های یک کشور درحال توسعه، نظیر ایران، بتوانیم سیاستگذاری ها و استراتژی های مناسب تری را در نظام ملی نوآوری کشور شکل دهیم. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی و در عین حال مسئول طراحی، ابلاغ و نظارت بر سیاست های کلان در نظام جمهوری اسلامی ایران، تأکید بسیار زیادی بر اقتصاد دانش بنیان داشته و دارند و شاید تأکیدات وافر ایشان بود که سبب شد اقتصاد دانش بنیان تا این حد وسیع محل بحث و نظر کارشناسان قرار گیرد. همچنین تأکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی به عنوان الگو و تنها راهکار پیشرفت و رشد اقتصاد کشور نیز سبب شده است که برنامه ها و سیاستهای اقتصادی کشور به این سو جهت دهی شده باشد.

اقتصاد دانش ‌بنیان به عنوان یک الگوی جدید در اقتصاد جهانی است که بر تمامی جنبه های اقتصاد ملی و بین المللی اثرگذار است. اقتصاد دانش بنیان را می­توان اقتصادی دانست که بر پایه تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات تشکیل شده است. گفتنی است، در ساختار اقتصاد دانش بنیان، بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری ها می­بایست به بخش­های فناورانه ایجاد زیرساخت­های آن هدایت شود.

از آنجا که محیط کسب و کار امن، لازمه توسعه اقتصادی و تولید می­باشد، و این مهم از طریق: ۱) برنامه ریزی جامع و یکپارچه، ۲) تحقیق و توسعه، ۳) تأمین منابع و سرمایه لازم محقق می­گردد، اقدامات ذیل در شرکت توسعه صنایع بهشهر و شرکت های تابعه در دستور کار قرار گرفت:

 

  • تدوین طرح تحول شرکت های گروه توسعه صنایع بهشهر:

بر اساس سند چشم انداز، شرکت می خواهد به عنوان شرکت برتر سرمایه گذاری از لحاظ ارزش بازار مطرح باشد و بالاترین ارزش­ها را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. در این راستا در سال گذشته، طرح تحول، در دو بخش برنامه ریزی توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و ایجاد اکوسیستم اقتصادی مبتنی بر خلق ارزش مشترک در محورهای زیر انجام گرفته و در دستور کار می­ باشد:

  • کاهش موانع تولید و اشتغال زایی،
  • نوآوری محصولات و خدمات در زنجیره ارزش،
  • برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات،
  • ارتقای هم افزایی برای بهبود کسب کار،
  • مدیریت زنجیره تامین در شرکت های تابعه مبتنی بر تکمیل و مدیریت زنجیره ارزش،
  • مدیریت برندینگ در شرکت های تابعه،
  • شناسائی و ارتقاء مزیت های رقابتی در شرکت های تابعه،
  • تحلیل مدیریت ریسک در شرکت­های تابعه،
  • به روز رسانی برنامه­ریزی استراتژیک،
  • مدیریت تحقیق و توسعه بر پایه توسعه اقتصادی مبتنی بر تولید دانش بنیان، و توسعه پایدار کسب و کارهای بومی.

 

  • تحقیق و توسعه:

نوآوری و خلاقیت می تواند در تمامی فعالیت های شرکت ها موجبات توسعه را فراهم آورد. بطور مثال ۱) نوآوری در ارزش های پیشنهادی از سوی تولید کنندگان و عرضه کنندگان خدمات، ۲) نوآوری در عرضه مواد اولیه و جایگزین در شرایط بحران، ۳) نوآوری در نحوه عرضه و فروش خدمات به مشتریان، نمونه هایی از نوآوری در زنجیره ارزش است. این نوآوری ها در شرایط عادی منجر به رشد کسب و کارها و در شرایط بحران منجر به تاب آوری و بقاء کسب و کارها می­شود.

شرکت توسعه صنایع بهشهر در ۱۲ محور: ۱) طراحی محصولات و خدمات جدید، ۲) افزایش کارائی و مقرون بصرفه بودن، ۳) افزایش اثربخشی، ۴) ایده جدید، ۵) کاربری جدید، ۶) بازار جدید، ۷) کیفیت برتر، ۸) ارتقاء استانداردها، ۹) کاهش ضایعات، ۱۰) افزایش مهارت­ها و دانش، ۱۱) ارتقاء سطح فرهنگ و کار گروهی، ۱۲)  استقرار نظام و ساختار یافتگی، اقدام به تدوین و اجرای بیش از صد پروژه تحقیق و توسعه در شرکت های تابعه نموده تا بتواند در راستای تحقق شعارهای “رونق تولید” و “جهش تولید” و “تولید، دانش بنیان، اشتغال زایی،” حرکت نماید.

 

در پایان با آرزوی سلامتی و به­روزی برای همه هم میهنان و همکاران عزیز، آرزو میکنم به حول و قوه الهی در این سال بتوانیم در پیشبرد اهداف و رسیدن به چشم اندازهای شرکت توسعه صنایع بهشهر در راستای گام دوم انقلاب اسلامی، ایفای نقش نموده و موفق باشیم.

 

و من ا… التوفیق

حسین معین زاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا