تدوین استراتژی اخلاقی، زمینه ساز رسوخ فرهنگ اخلاق حرفهای به سازمان ها
در واقع اخلاق حرفه ای و سازمانی جوهره فرهنگ یک سازمان است که شالوده فرهنگ بر پایه آن بنیان نهاده شده است. در واقع، هر سازمان مانند انسان، دارای وجدانی است که باعث به وجود آمدن فرهنگ سازمانی اخلاقی، حس مشارکت، تعهد به ارزش ها و کدهای اخلاقی می شود و قویا بر عملکرد کارکنان سازمان تاثیرگذار است. اخلاقی بودن یک سازمان در واقع به سبک خاصی از زندگی آن سازمان اشاره دارد و هرگز به مجموعه باورهای اخلاقی که در منشور اخلاقی سازمان آمده است، محدود نمی شود. سازمانی اخلاقی است که زندگی آن و سبک تعامل آن با محیط و ارتباط گروهی اعضای آن، همیشه اخلاقی باشد.
اخلاق حرفهای تاثیر چشمگیری بر فعالیتها و نتایج سازمانها دارد. اخلاق حرفه ای بهره وری را افزایش داده و ارتباطات را بهبود می بخشد و درجه ریسک را کاهش می دهد، زیرا هنگامی که در سازمانی حاکم باشد، جریان اطلاعات به راحتی در آن گردش می کند و مدیر قبل از ایجاد حادثه از آن مطلع می گردد.
البته باید توجه داشت که موفقیت در یک سازمان، با ایجاد و به کارگیری مدیریت اخلاق در آن سازمان رابطهای مستقیم دارد. اخلاق حرفهای سازمانی از اعتمادآفرینی آغاز می شود. هر چه اعتماد به سازمان، برنامهها و مدیران آن بیشتر باشد، به همان نسبت میزان تعهد کارکنان به سازمان و وظایفشان نیز بیشتر خواهد شد. اعتمادآفرینی منجر به افزایش توان سازمانی در پاسخ دهی به نیازهای محیطی خواهد شد، زیرا اعتمادآفرینی در توان سازمان هم افزایی ایجاد خواهدکرد. بنابراین هر چه اعتماد کارکنان به مدیران و سازمان کاهش یابد، مدیران باید هزینه بیشتری را برای کنترل رفتار کارکنان بپردازند.
ارزشیابی عملکردهای اخلاقی کارکنان، اخلاقی کردن هدفهای سازمان، اشاعه ارزشها و مسائل اخلاقی در سازمان، اخلاق ورزی در زندگی شخصی، برخورد عقلانی و روشمند در مواجهه با مشکلات اخلاقی پیش آمده در سازمان و اقدام برای برطرف کردن آنها، تهیه و تدوین منشور اخلاقی مربوط به سازمان با مشارکت همه اعضای سازمان، از جمله کارهایی است که باید مدیران برای اخلاقی کردن زیرمجموعه خود، انجام دهند. مدیران باید سعی کنند با تامین امنیت روانی کارکنان، کاهش استرس و فشارهای روانی و تشویق کارکنان، مجموعه خود را به سمت آرامش حاصل از اخلاق حرفهای سوق دهند. از طرف دیگر سازمانها برای نهادینه کردن اخلاق به کارکنانی با انگیزه احتیاج دارند. دلبستگی به کار، روحیه مشارکت و اعتماد و ایجاد تعامل با یکدیگر، از جمله ویژگیهای اخلاق حرفهای است که در صورت جاری و ساری بودن میان کارکنان یک مجموعه، آن مجموعه در رسیدن به اهداف سازمانی خود موفقتر خواهد بود. اگر چه کارکنان مجموعه بزرگ بهشهر به لحاظ دارا بودن اخلاق و اخلاق حرفهای در جایگاه بالایی قرار دارند، با این حال تدوین استراتژی اخلاقی، باعث رسوخ فرهنگ اخلاق حرفهای در تمام ارکان مجموعه بهشهر خواهد شد. به امید آن که روزی اخلاق حرفهای مجموعه سازمانی بهشهر، سرمشق تمامی سازمانهای دیگر شود.