روند صعودی بازار کماکان ادامه دارد

امیر تقی‌خان تجریشی مدیرعامل گروه توسعه ملی در گفتگو با عصز مالی ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به روند حرکت شاخص کل افزود: برخی تحلیل گران تکنیکال معتقدند که سقف روبروی شاخص کل در محدوده ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد قرار دارد و انتظار این است شاخص از این محدوده مقاوتی عبور و به سمت اهداف بالاتری، چون ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد حرکت کند. با این وجود اینکه این اتفاق چه زمانی روی دهد به عوامل متعددی بستگی دارد، ولی به نظر نمی‌رسد که ریسک خاص و جدیدی رشد شاخص را تهدید کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گردش معاملات خوب و ذهنیت بازار مثبت است و می‌توان گفت شبیه نیمه اول سال است، ولی به هر حال حجم ورود پول به بازار طبیعتا کمتر از ابتدای سال شده و قابل مقایسه با نیمه اول سال نیست.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ادامه داد: در این مواقع پول موجود در بازار کفاف بالا بردن سهام بزرگ و شاخص ساز را نمی‌دهد و بخشی از این پول تصمیم می‌گیرد روی نماد‌های کوچکتر و متوسط بازار فعال شود، زیرا در آنجا قدرت اثر گذاری بیشتری دارد به همین دلیل نماد‌های کوچک‌تر رشد بیشتری را تجربه می‌کنند و بر همین اساس هم شاخص هم وزن در واقع رشد بیشتری را از شاخص کل نشان می‌دهد.

تجریشی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت قیمت‌های جهانی و تاثیر آن بر بازار سرمایه کشور، اظهار کرد: هفته گذشته نفت و فلزی مانند مس در نقطه اوج خود بودند. محصولات پتروشیمی مثل متانول، اوره و همچنین پلیمر‌ها و محصولات فولادی مانند ورق و شمش یا سنگ آهن هفته پیش سقف‌های قیمتی جدیدی را تجربه کردند و روند مثبت قیمتی در هفته گذشته برای عمده کامودیتی‌ها ادامه یافت

وی افزود: به هر حال نوسانات مقطعی روی می‌دهد، ولی نظر تحلیل گران و موسساتی، چون گلدمن ساکس پیرامون قیمت کامودیتی‌ها حداقل برای نیمه اول سال ۲۰۲۱ مثبت است و تحلیل آن‌ها این است که قیمت کامودیتی‌ها در سطوح فعلی می‌تواند باقی بماند، البته برخی برای بعضی از کامودیتی‌ها مانند نفت جهش بیشتری به طورمثال بالای ۶۰ دلار در سال آینده پیش بینی می‌کنند، ولی برخی دیگر هم، چون موسسه فیچ میانگین قیمت نفت برای سال ۲۰۲۱ را در حدود ۵۰ دلار می‌بینند.

این تحلیلگر بازار سرمایه، افزود: با توجه به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی تا پایان سال ما انتظار یک رشد هموار را از بازار داریم. ثبات دلار، نرخ بهره، قیمت‌های جهانی، گردش معاملات بالا در بازار و گزارشات ماهانه شرکت‌ها که با نرخ‌های جدید درحال وقوع است و همچنین ورود پول به نسبت ملایمی که در بازار داریم باعث شده ما شانس بالا رفتن شاخص را بیشتر از افت آن بدانیم.

وی افزود:، ولی این صعود یک صعود کاملا منطقی خواهد بود و در واقع به صورت یکطرفه اتفاق نخواهد افتاد، مثبت و منفی‌های متوالی خواهیم داشت و پیش بینی ما این است که خالص حرکتی بازار یک حرکت مثبت باشد، اگرچه هنوز رسیدن به سقف قبلی شاخص را پیش بینی نمی‌کنیم، ولی انتظار داریم که تا انتهای سال شاخص محدوده‌های بالاتر از سطح فعلی را تجربه کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا