خوانندگان جوان نیازمند حمایت هستند

انتشار قطعه «جانا» با صدای وی، بهانه خوبی بود تا در خصوص مسیری که طی کرده از او سوالاتی بپرسیم. آنچه در ادامه این مطلب می خوانید نتیجه این گفت و گو است.

چه شد که جذب خوانندگی شدید؟

از بچگی علاقه زیادی به خوانندگی داشتم. پدر و برادرم هم صدای خوبی دارند و در زمینه خوانندگی از دور دستی بر آتش دارند. از سال ۸۲ به تشویق خانواده ام به صورت تخصصی به فراگیری زیر و بم های خوانندگی پرداختم.

آیا فقط به خوانندگی مشغول هستید یا نوازندگی هم می کنید؟

سازی که خودم می نوازم سه تار است و با بسیاری از دستگاه‌ها آشنایی دارم ولی تخصص اصلی خودم در موسیقی، خوانندگی است که در این زمینه سال‌هاست تلاش می‌کنم.

آیا از شما آلبوم یا قطعه‌ای هم منتشر شده است؟

تا به حال چهار قطعه به صورت تکی منتشر کرده ام. ارائه آلبوم هزینه زیادی دارد اما تصمیم دارم قطعه‌هایی که تا به حال منتشر کرده ام و چند قطعه دیگر که مد نظر دارم را ضبط کنم و به صورت یک‌جا ، در قالب آلبوم منتشر کنم. اما در مراسم های رسمی متعدد کشوری به عنوان خواننده حضور داشته ام و حتی مراسم جشن سالگرد تاسیس پاکسان به همراه گروهی که معمولا در چنین مراسمی مرا همراهی می‌کنند برنامه اجرا کرده‌ام.

قطعه‌هایی که از شما منتشر شده چه نام دارد؟

نوای کاروان، مرغ شب، گفتگو با دل(من دیگه بچه نمیشم)، جانا

در مسیر خوانندگی از محضر کدام اساتید استفاده کردید؟

نزد اساتید به نامی همچون استاد عزت الله صمصام از اساتید قدیمی تعزیه، مقدمات آوازخوانی را آموختم و در ادامه دور‌ه‌ها‌ی ردیف موسیقی ایرانی را از استاد نقره ای به شیوه استاد صالح عظیمی فراگرفتم. دوره‌های صداسازی و ردیف به شیوه طاهرزاده را با استاد نوربخش از شاگردان استاد شجریان و همچنین شیوه‌های اساتید قدیمی همچون ادیب خوانساری، استاد تاج اصفهانی، اکبر گلپایگانی، استاد منوچهر همایون‌پور، استاد حسین خواجه امیری را نزد حسین علیشاهپور فراگرفتم. از کلاس های استاد شاهزیدی و محمد معتمدی نیز بهره فراوانی بردم.

به اعتقاد شما موسیقی اصیل ایرانی چه ویژگی هایی دارد؟

هر دستگاه و آوازی گوشه های مختلف دارد و یک خواننده کلاسیک باید این ردیف‌ها و گوشه‌ها را یاد بگیرد. بعضی از ردیف ها ۳۰۰ تا ۸۰۰ گوشه دارد بعضی از تعزیه خوان‌ها به ۸۰۰ گوشه کامل مسلط بودند که متاسفانه از آن نسل شمار اندکی باقی مانده‌اند که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. خوشبختانه موسیقی کلاسیک ایران که از موسیقی ردیف دستگاهی برگرفته از موسیقی اقوام و نواحی‌های مختلف به واسطه اساتید بنام و با زحمات بسیار مدون شده و من به عنوان یک خواننده در تلاش هستم که بتوانم در خطی که این قدما و اساتید ترسیم کرده‌اند حرکت کنم.

آیا در انتشار قطعه‌هایی که منتشر کردید از شما حمایت مالی هم صورت گرفته است؟

ضبط و انتشار یک آلبوم یا حتی یک قطعه موسیقی به غیر از وقت زیادی که می‌طلبد هزینه زیادی نظیر اجاره استودیو، هماهنگی با نفرات و نوازندگان و …در پی دارد. بی‌شک ارائه یک آلبوم خوب و قابل دفاع نیاز به اسپانسر دارد اگر حمایت صورت بگیرد قطعا قادر خواهم بود آلبوم خودم را منتشر کنم. خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند که این بودجه و رویکرد را دارند که از خواننده‌های جوان حمایت کنند امیدوارم روزی این حمایت‌ها شامل حال من نیز بشود.

از خواننده‌های حال حاضر کشور کدام یک را بیشتر می پسندید؟

از خواننده های حال حاضر کشور همایون شجریان، علی زند وکیل، سینا سرلک، مهدی یغمایی و محمد معتمدی را خیلی می پسندم. بزرگان و نام آوران دیگری هم هستند ولی سلیقه من به سبک و سیاق این عزیزان نزدیک‌تر است.

به نظر شما آیا جوانان و نوجوانان ما درک درستی از موسیقی دارند؟

متأسفانه در چند دهه اخیر در رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی کمتر به موسیقی فاخر پرداخته شده  و همین امر سبب شده که جوانان و نوجوانان کمتر موسیقی خوب بشنوند و نتوانند موسیقی کوچه بازاری را از موسیقی اصیل تشخیص دهند و اتفاقاً به همان موسیقی کوچه بازاری گرایش بیشتری دارند که خالی از هنر و ظرافت های موسیقایی است.

در موسیقی چه هدفی را دنبال می‌کنید و در این رشته هنری دوست دارید به کجا برسید؟

دغدغه اصلی من ارائه کارهای هنری قابل قبول در حوزه موسیقی فاخر کشور است و امیدوارم بتوانم مخاطبان جوان را به سمت و سوی موسیقی خوب هدایت کنم و به اندازه توانم این موسیقی را در بین قشر جوان جامعه زنده نگه دارم.

پرداختن به فعالیت های هنری و ورزشی تا چه میزان در افزایش روحیه پرسنل مؤثر است؟

به نظر من پرداختن به فعالیت‌های جانبی باعث بالا رفتن اعتماد به نفس پرسنل شده و به دلیل تخلیه انرژی منفی که صورت می گیرد، صبر و مقاومت انسان را در برابر تنش‌ها، سختی‌های کاری، استرس، بیماری و…. بیشتر می‌کند و باعث بالا رفتن راندمان کاری می‌شود.

چه توصیه و پیشنهادی برای بهبود شرایط کاری خود و پرسنل دارید؟

سازمان می‌تواند با استفاده از ابزار و امکانات موجود و به وجود آوردن فضای خلاق نسبت به  ‌ارتقای توانمندی و آموزش پرسنل اقدام کند و اثر مثبت این اقدام را می‌توان به مرور بر افزایش راندمان کاری آن ها مشاهده کرد.

اگر به گذشته برگردید چه کاری که انجام ندادید را انجام می‌دهید و از انجام چه کاری صرف نظر می‌کنید؟

بی‌شک اگر به گذشته برگردم اجرا با گروه‌های موسیقی مختلف را بیشتر در برنامه کاری‌ام قرار می‌دهم. چرا که حضور در گروه و اجرای موسیقی خودش به نوعی یادگیری است و اگر به گذشته برگردم یقیناً از سن کمتری کار فراگیری آواز به صورت جدی را دنبال می‌کنم.

اگر بخواهید به بزرگترین حسرت و افتخارتان در عرصه موسیقی اشاره کنید چه می گویید؟

عدم درک محضر خسرو آواز ایران زنده یاد استاد محمدرضا شجریان بزرگترین حسرت من در عرصه هنری است و دیدار با استاد نادر گلچین و حضور در محضر این استاد نامی برای من افتخاری بزرگ بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا