سیاست‌های حمایتی دولت در بخش کشت دانه های روغنی باید افزایش پیدا کند

به گزارش بیدنا، اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای دولت برای مدیریت منابع آب و عبور از تنش‌های آبی است چنان‌که کشاورزان بایستی کشت محصولات استراتژیک همچون دانه روغنی را جایگزین محصولات آب‌دوست دیگر کنند.

کلزا یکی از دانه‌های روغنی بسیار مهم است که در مناطق معتدل کشت می‌شود و کاشت این محصول کم آب‌بر و به‌صرفه می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی شهروندان داشته باشد.

احمد زاهدی، مدیر تولید شرکت صنعتی بهپاک، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی شیمی از دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران و همچنین کارشناسی‌ارشد مدیریت اجرایی با گرایشMBA از سازمان مدیریت صنعتی است و مهمترین چالش در صنعت روغنکشی و پروتئین سویای امروز را، وابستگی بیش از حد صنعت به مواد اولیه در خارج از کشور می‌داند.

وی در این خصوص چنین می گوید: متاسفانه بدلیل کمرنگ بودن سیاست‌های حمایتی دولت در بخش کشت دانه های روغنی در سال‌های اخیر، هر ساله شاهد استقبال کم کشاورزان در کاشت و  برداشت آن می‌باشیم و تمام نگاه صنعتگران بخش روغنکشی به واردات دانه‌های روغنی از خارج از کشور شده‌است و متاسفانه تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه امریکا باعث شده‌است که در بحث تخصیص و مبادلات مالی بانک مرکزی و سایر بانک های دولتی و خصوصی دچار مشکلات اساسی شویم. آقای زاهدی اضافه کرد:((مخصوصا فشار تحریم‌ها در ماه‌های نزدیک به انتخابات امریکا چند برابر شده‌است و عملا واردات دانه‌های روغنی به‌شدت در حال کاهش می باشد و این زنگ خطر بزرگی برای صنایع روغنکشی و تولید پروتئین کشور است.

مدیر تولید شرکت صنعتی بهپاک اعلام کرد : با توجه به افزایش فشار تحریم‌ها از طرف امریکا, تنها راه برون رفت، حمایت همه جانبه دولت از بخش کشاورزی و کشاورزان عزیز کشورماست تا با یک کار جهادی، نسبت به کاشت دانه های روغنی کلزا و سویا در وسعت بالا اقدام نمایند، تا هم چرخ صنعت روغن‌کشی و هم صنایع بالا دستی که شامل صنعت تصفیه و بسته بندی روغن نباتی بوده و همچنین صنایع تولید خوراک دام و طیور دچار توقف نگردد.

گفتنی است شرکت بهپاک وابسته به گروه توسعه صنایع بهشهر با قدمت ۵۰ ساله در عرصه تولید کشور، یکی از با کیفیت ترین روغن، کنجاله و پروتئین های گیاهی با مصرف انسانی را تولید می‌کند و می توان آن را به عنوان دانشگاه روغنکشی ایران خواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا