ضرورت توجه مدیران شرکتهای زیرمجموعه گروه توسعه صنایع بهشهر به آیندهپژوهی
امروزه سازمانها و بنگاههای تولیدی در کشور به فراخور نوع فعالیت و رسالت خود با مسائل متعددی روبرو هستند. بخشی از این مسائل با شرایط تحریم در ارتباط است که با گذار از این شرایط از میان خواهند رفت. اما بخش مهمی از این مسائل به تحولات و تغییرات پرشتاب، افزایش رقابتهای بین سازمانی و مشتریان آگاه و ضرورت نوآوری در تولیدات و خدمات مربوط میشود. بنابراین برای پاسخ به مسائل اینچنینی، سازمانها نیاز به برنامه ریزی بلندمدت و استراتژیک بر مبنای دانش
آینده پژوهی دارند. برنامه ریزی های بلند مدت سازمان ها بدون استفاده از علم آینده پژوهی دارای کارایی و اثر بخشی لازم نبوده و جوابگوی تمام نیازهای آینده نخواهد بود. تغییر و تحولات امروزی آنچنان سریع به وقوع میپیوندد و چنان در جنبههای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار هستند که لزوم درک بهتر از تغییرات و آینده برای این سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر سرعت تغییرات فناوری چنان بالاست که دیگر نمیتوان با روش های سنتی جوابگوی نیازهای جامعه بود. در این میان ضرورت آگاهی یافتن از آینده بسیار ضرورت دارد. آینده پژوهی دانشی است که می تواند در این مسیر به ما کمک نماید. آینده پژوهی می کوشد با پیش بینی عوامل تأثیرگذار در تغییرات آینده، هم ابزار مهار تغییرات را در دست مدیران قرار دهد و هم جامعه را برای این تغییرات آماده کند. آیندهپژوهی هنر شکل دادن به آینده است و کسانی که این دانش را در دست دارند، میتوانند آینده را به دلخواه خویش بسازند. اهمیت این دانش به قدری است که سبب می شود شرکتها و سازمانهایی که فاقد آن هستند نتوانند خود را با تحولات سازگار کنند و چه بسا این عدم سازگاری سبب خواهد شد که در رقابت های آینده خیلی زود از دور خارج شوند.
آیندهپژوهی حوزه پژوهشی نسبتا جدیدی است که همه عرصه ها را مورد توجه قرار می دهد و نتایج حاصل از آن می تواند تأثیرات گسترده ای در هر یک از این عرصه ها داشته باشد. متأسفانه امروزه سازمانها و بنگاههای تولیدی داخلی، برنامههای خود را بیشتر بر اساس وضعیت فعلی موجود تدوین میکنند. بنابراین همیشه از بازارهای آینده
عقب بوده و با تغییرات سریعی که همواره در جریان است، دچار تلاطم شده و عقب میافتند. پیشقدم شدن در برابر دگرگونی های پیاپی آینده، نیازمند آن است که بتوانیم آینده پژوهی را در تدوین برنامههای سازمانی بگنجانیم. آیندهپژوهی از غافلگیری در هنگام مواجهه با اتفاقات ناگهانی و دور از انتظار ممانعت
می کند. آیندهپژوهی در راستای بهرهمندی سازمانها از فرصتهای حاصل از دگرگونیهای آینده، ساختن آینده مطلوب و تأثیر آن بر محیط خارج از سازمان، خلق فرصتهای تازه همراه با استفاده از فرصتهای فعلی، حرکت به سوی رهبری بازار، پیشگامی در فناوری و نوآوری در راستای توسعه اقتصادی و کسب مزیت رقابتی اقتصادی بسیار کمکرسان است. در دنیای کنونی اگر سازمانها، به ویژه بنگاههای تولیدی، که پیوسته به دنبال نوآوری، رشد اقتصادی و خلق فضای رقابتیاند، قادر به پیشگویی شرایط آینده، کسب مزیت رقابتی و توسعه اقتصادی نباشند، نمیتوانند نیازها و خواستههای مشتریان خود را برآورده سازند پس در نتیجه خیلی زود از صحنه رقابت خارج خواهند شد. بنابراین سازمانها باید جدیدترین شکل قوانین بازی رقابتی و مؤلفههای تأثیرگذار در این حوزه را شناسایی نموده و مورد استفاده قرار دهند تا در دنیای داد و ستد پیوسته و در حال تغییر، که دائما رقبای جدیدی به آن اضافه میشوند، در معرض خطر قرار نگیرند.
به همین دلیل سازمانها و بنگاههای تولیدی برای توسعه اقتصادی، افزایش سرمایهگذاریهای خارجی و داخلی، اشتغالزایی، ارتقاء فرایند صادرات و انتقال فناوری، همواره باید موضوع آینده پژوهی را در تدوین استراتژیها و برنامه ریزیهایشان ملحوظ کنند. آیندهپژوهی به فرایند سیستماتیک برای نگاه به آینده بلندمدت با هدف شناخت فناوریهای جدید کمک میکند و این فرایند میتواند بیشترین سود و منفعت اقتصادی و اجتماعی را برای یک سازمان در برداشته باشد. همچنین آینده پژوهی به توانایی در ایجاد طیفی از دیدگاههای باکیفیت، رو به جلو و به کارگیری بینشهای نوظهور به شیوه مؤثر سازمانی برای شناسایی وضعیتهای نامساعد، هدایت خط مشی، شکلدهی به راهبرد و ارائه محصولات و خدمات جدید بر مبنای کاوش در بازارها خواهد انجامید. در حال حاضر شناخت روندها وتوصیف دقیق آینده ترسیم آنچه در انتظار یک سازمان قرار دارد، مقدمه هرگونه طراحی و برنامه ریزی به حساب میآید. لذا فرایند آیندهپژوهی از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه مدیران شرکتهای زیرمجموعه گروه صنایع بهشهر قرار گیرد، تا مسیر باثبات توسعه در آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد و خللی بر آن وارد نشود.