با «نشان بانک» نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست
محمدعلی محمودزاده مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با اشاره به اینکه اپلیکیشنهای موجود در شبکه پرداخت و شبکه بانکی، تقریبا قابلیتهای یکسانی داشته و از نظر تنوع سرویسها نیز به یکدیگرشبیه هستند، افزود: مدتها بود که اتفاق خاص و جدیدی در اپلیکیشنهای پرداختی موجود رخ نداده بود تا اینکه امروز در حوزه پرداختها وخدمات بانکی، سرویس های مورد نیاز مشتریان بر روی اپلیکیشن ایوا به سرعت و سهولت ارایه میشود.
«نشان بانک» و کاهش مراجعه حضوری به شعب
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در ادامه بیان کرد: در «اپلیکیشن ایوا» اتفاقی جدید در حال وقوع است، یعنی سایر خدماتی که مشتریان برای انجام آنها ناگزیر به مراجعه فیزیکی و حضور در شعب بانک بودند همچون بحث احراز هویت، امضای اسناد و از این دست، بزودی و تحت عنوان « سرویس نشان بانک»، از طریق ایوا قابلیت انجام دارد.
وی در ادامه تاکید کرد: نگاهمان در «نشان بانک» بر این اساس است که بتوانیم مراجعه حضوری مشتریان به واحدهای بانک را به حداقل رسانده و یا در شرایط مطلوبتر دیگر نیازی به حضور مشتریان در شعب بانک نباشد.
اتفاق مهمی به نام امضای الکترونیکی
محمودزاده در ادامه با بیان اینکه یکی از قابلیتهای ویژه و مهم در «نشان بانک» احزار هویت و اخذ امضای الکترونیکی از مشتری طی انجام فرآیندی بسیار امن است، افزود: شاید بحث امضای الکترونیکی، اتفاق جدیدی نیست و مدتهاست که از سوی بسیاری از اپلیکیشنها و واحدها و سازمانها مورد بحث و بررسی است اما توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد که امضای الکترونیکی سرویس نشان بانک انکار ناپذیر است.
وی تصریح کرد: در واقع میتوانیم به این نتیجه برسیم که براساس پردازش تصویری که انجام میشود و یا براساس احزار هویتی که پیش از امضا صورت میگیرد، مشتری برای خود امضای الکترونیکی ایجاد کرده و میتواند به آن تکیه کند. حتی اگر در زمانهای آتی، نیاز به بررسی اسناد توسط نهادهای نظارتی و قضایی به اسناد مرتبط باشد، این اسناد کاملا قابل بررسی است.
پرداخت الکترونیکی تسهیلات
مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد در بخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد: آنچه تا به امروز ضرورت حضور مشتریان در شعب بانک را فراهم میکرد، بحث دریافت تسهیلات بود. دریافت تسهیلات فرایندی پیچیده داشته که در بسیاری مواقع نارضایتی مشتریان را نیز به همراه دارد زیرا تائید ضامنین، نحوه دریافت تسهیلات، دریافت و امضای فرمهای زیاد و رفت و آمدهای مشتریان به بانک و شعبه، همواره کار بسیار سختی برای مشتری بوده و هست که خوشبختانه امروز توانستیم اعطای تسهیلات را به صورت کاملا الکترونیکی عملیاتی کرده تا نیازی به حضورفیزیکی مشتری و مراجعه به شعب بانک نباشد.
امضای سفته و باطل کردن تمبر بهصورت الکترونیکی
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با تاکید بر اینکه در نشان بانک و خدمت نشان اعتباری، فرمها به شکل الکترونیکی ارایه میشود، گفت: در بسیاری موارد برای اعطای تسهیلات، نیاز به امضای سفته است که با هماهنگی سازمان امور مالیاتی، امضای سفته را نیز بهصورت الکترونیکی در آوردهایم.
محمودزاده ادامه داد: برای اخذ امضا و اسناد تسهیلاتی به باطل کردن تمبر مالیاتی نیاز است که در «نشان بانک»، تمبرها به شکل الکترونیکی در آمده و بر روی قراردادهایی که به شکل تسهیلات ارائه میشود، تمبر الکترونیکی باطل شده که این موضوع، خود نیز بخشی از اقدامات ارزشمند پرداخت الکترونیک سداد در نشان بانک است.
کارتهای اعتباری الکترونیکی برای خرید آسانتر
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در بخش دیگری از صحبتهایش درخصوص پروژه کارتهای اعتباری الکترونیکی، تشریح کرد: در اپلیکیشن ایوا، کارتهای اعتباری الکترونیکی صادر و در اختیار مشتریان قرار میگیرد که به واسطه آن میتوانند از مراکز و فروشگاههای زنجیرهای خرید کنند؛ اتفاقی که برای نخستین بار رخ داده وکارت اعتباری الکترونیکی، نیاز به صدور کارت فیزیکی را حذف کرده است.
افتتاح حساب الکترونیک در مسیر نهایی شدن
محمودزاده همچنین در خصوص این موضوع که آیا افتتاح حساب هم باید در داخل شعبه انجام شود، گفت: افتتاح حساب هم در دستور کار قرار دارد اما برخی مقررات در حوزه افتتاح حساب و حساسیتهای موجود در خصوص مبارزه با پولشویی در حال بررسی نهایی است. هرچند پیادهسازی فرآیند افتتاح حساب، مدتهاست انجام شده اما توجه ویژه به مقرراتی که در این حوزه است، درحال عجین شدن با سرویس است تا بتوانیم بدون نگرانی مراجع قضایی و نظارتی این طرح را اجرایی کنیم.