پاکسان بر بهبود کیفیت محصولات و همگام شدن با نیازهای جدید جامعه متمرکز است

همین مسئله بهانه‌ای شد تا با “زینب علی‌نژاد”مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت پاکسان به گفتگو بنشینیم تا از رویدادهایی که در این بخش از شرکت پاکسان رخ می دهد بیشتر مطلع شویم.

آن چه در ادامه این مطلب می خوانید نتیجه این گفتگوست.

چه مدت است که در پاکسان مشغول به کار هستید و به نظر شما واحد تحقیق و توسعه این مجموعه چه ویژگی هایی دارد؟

از آبان ماه سال گذشته به این مجموعه وارد شدم و به نظرم به غیر از این که این مجموعه نام بزرگ و عقبه شکوهمندی دارد بخش تحقیق و توسعه پاکسان بسیار پویا، با انگیزه و توانمند است و جوان بودن کادر این مجموعه و تحصیلات تکمیلی و برد تخصصی هم در حوزه مهندسی و هم در علوم پایه باعث شده از بعد علمی هم توانمند و غنی باشند که این امر به پیشرفت امور بسیار کمک می کند.

اما روحیه جمعی و همچنین توجه به این امر که همه برای بزرگی نام پاکسان کار و تلاش می‌کنند، سبب شده بتوانیم تمام پروژه‌ها را به دقت و با بالاترین کیفیت پیگیری و سازماندهی کنیم.

از زمان ورودتان به این شرکت چه مواردی را بیشتر مد نظر قرار داده‌اید؟

ما به دنبال خلق ایده های جدید هستیم که سبب می شود دامنه خدمات دهی مجموعه پاکسان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. این امر نیاز به بستر مناسبی دارد و باید برای آن پیش‌نیازهایی را فراهم کرد. توجه به این نیاز باعث شده که برای دستیابی به این هدف تلاش کنیم و با فراهم کردن بستر مناسب زمینه خلق محصولات جدید و خدمات دهی به بیرون از سازمان را فراهم کنیم.

به خلق محصولات جدید اشاره کردید، لطفا در این خصوص توضیح دهید.

امروزه دنیا به سوی استفاده از مایعات شوینده خانگی و فردی حرکت می کند. همین امر باعث شده برای رسیدن به پیشتازان بین المللی این بازار حرکت کنیم و برای دستیابی به محصولات جدید در حوزه هوم‌کر و بادی‌کر قدم برداریم و در محصولات فعلی نیز در تلاشیم تا به استانداردهای بین المللی جدیدی دست پیدا کنیم که بتوانیم در سطح بالاتر محصولات خود را عرضه نماییم تا ضمن تقویت حس رضایت مندی در مشتریان امکان حضور به سایر کشورها را نیز به دست آوریم. قابل ذکر است که در تولید محصولات جدید در گروه شوینده هایی مانند صابون و پودر گام های موثری برداشته ایم و این اقدامات با حمایت های مدیرعامل جناب دکتر بقائی صورت گرفته است.

تقسیم بندی کاری در واحد شما چگونه است و کارها بر چه مبنایی دسته بندی می‌شوند؟

در این واحد ۵ بخش اصلی داریم که شامل آنالیز دستگاهی، محصولات صنعتی، گروه صابون و ملحقات، پودر و ملحقات و مایعات شوینده با طبقه بندی مختلف است که بسته به پروژه هایی که داریم تقسیم کار صورت می گیرد و هر گروه عهده دار بخشی از این پروژه می شود. هرچند همکاران گاهی همزمان در چند پروژه دخیل می شوند تا اولویت ها طبق برنامه پیش روند؛ این شناوری بین گروهی علاوه بر مدیریت کار آمد پروژه ها سبب افزایش توانمندی و تسلط افراد در حیطه های مختلف کاری می شود.

آیا تحقیقات شما معطوف به محصولات جدید است یا محصولاتی که در حال حاضر در این مجموعه تولید می شود را هم شامل می‌شود؟

هر محصولی برای ماندگاری در بازار نیاز به مؤلفه‌هایی دارد که این مولفه ها بسته به نیازهای مشتریان در طول زمان تغییر می کند. شرکت پاکسان در تمام محصولات خود به فراخور نیاز بازار در برخی از محصولاتش بازنگری هایی انجام می دهد تا محصولی که ارائه می‌نماید علاوه بر دارا بودن کارائی بیشتر منطبق با نیاز مشتریان باشد و بتواند خواسته آن ها را تامین نماید. در واحد تحقیق و توسعه اقداماتی در همین راستا صورت می‌گیرد که بتوان با تمرکز بر روی بهبود کیفیت محصولات فعلی راهکارهای جدید ارائه داد تا همگام با نیازهای جدید جامعه محصول پیشرفته ای ارائه نمود.

آیا برای توسعه محصولات جدید در این واحد اقدامی صورت گرفته است؟

در راستای تولید محصولات صنعتی با توجه به دستیابی آزمایشگاهی تعدادی از محصولات در حال حاضر مشغول بررسی تکرار پذیر بودن آن در بخش پایلوت و تولید هستیم تا این خصوصیات یک بار برای همیشه نباشد و در همه موارد به صورت متوالی و مکرر تکرار شود.

در حوزه محیط زیست چه کارهایی را در دست اقدام دارید؟

بسیاری از افراد صنعت را دشمن محیط زیست می دانند اما ما در این حوزه در تلاش هستیم تا محصولاتی تولید کنیم که دوستدار محیط زیست باشد. بسیاری از افراد محصولات دوستدار محیط زیست را با شوینده های بدون فسفات می شناسند اما ما از این حوزه گام را فراتر گذاشته‌ایم و به دنبال خلق محصولاتی هستیم که کمترین تاثیر منفی بر محیط زیست را داشته باشد و تماما تجزیه پذیر باشد. آرمان رسیدن به این هدف در طیف گسترده  محصولات مان است.

شرکت پاکسان آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد است آیا برای حضور پر رنگ تر و افزایش دامنه همکاری‌ها  اقداماتی صورت گرفته است؟

در حال حاضر گواهینامه ISO 17025 داخلی را به مدت سه سال تمدید کرده ایم و گام های اولیه برای دریافت نسخه بین المللی این گواهینامه صورت گرفته که امیدواریم با دریافت این گواهینامه دامنه دامنه همکاری مان به صورت فرامرزی و نیز با صنایع دیگر گسترش یابد .

آیا برای توسعه آموخته‌ها و ارتقای دانش پرسنل این واحد اقداماتی صورت گرفته است؟

همکاران ما بین پروژه های مختلف شناورند این شناور بودن باعث شده که علاوه بر دخیل بودن در بسیاری از پروژه ها چیزهای جدیدی نیز فرا بگیرند و با انگیزه یادگیری و آموختن به مباحث گوناگون ورود کنند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر مشغول بررسی تکرار پذیر بودن آن هستیم تا این خصوصیات یک بار برای همیشه نباشد و در همه محصولات به صورت متوالی و مکرر تکرار شود.

در جهت تقویت وجه آموزشی پاکسان چه اقداماتی انجام شده است؟

با حمایت های مدیرعامل شرکت پاکسان در این مجموعه برای گسترش آموزش با سازمان استاندارد همکاری های خوبی صورت گرفته که هدف اصلی آن معرفی ظرفیت ها و توانمندی های شرکت پاکسان بوده و خوشبختانه در این مسیر نیز موفق عمل کرده‌ایم و توانسته‌ایم با آموزش افرادی که از سوی سازمان استاندارد استان ها معرفی می شوند گامی در جهت ارتقاء سطح سلامت محصولات شوینده در کشور برداریم. کما این که در حیطه آموزش کارشناسان کنترل کیفی معرفی شده از اداره استاندارد نیز پیشرفت هایی در جهت اعتلای پرچم پاکسان صورت گرفته است.

در برنامه ها و استراتژی‌های مورد نظر پاکسان، این اقدامات چه تاثیری در افزایش سطح همکاری ها دارد؟

اقدامات این چنینی مانند گسترش و ارتقای محصولات، آموزش افراد، مشارکت های علمی در سمینار ها و گواهینامه های بین المللی در نهایت منجر به ماندگاری بیشتر نام پاکسان در حوزه تخصصی خود و به منزله تبلیغ برای شرکت است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا