تامین مالی برای بازسازی و نوسازی تجهیزات کارخانه، از اهداف اصلی ماست

در مورد وضعیت کنونی شرکت و میزان تولید و فروش محصولات بفرمایید.

شرکت در ۶ ماه نخست سال مالی جاری و با همت آقای مهندس نوری( مدیریت محترم قبلی) اقدام به خرید و استحصال چغندر قند به مقدارحدود ۷۸ هزار تن نموده است. اکنون در دوره مدیریت جدید با توجه به اتمام عملیات بهره برداری چغندر قند حسب مذاکرات به عمل آمده با شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام به جذب شکر خام به مقدار ۵۰ هزار تن جهت تصفیه به صورت کارمزدی نموده ایم که حدود ۳۰ هزار تن آن به کارخانه حمل و بخش عمده آن مورد تصفیه قرار گرفت. عواید حاصل از عملیات تصفیه شکر خام موصوف به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال می باشد، این یعنی ایجاد اشتغال برای ۱۴۰ نفر نیروی فصلی مازاد به مدت مشابه سال قبل که امید و انگیزه را در مجموعه در پی داشته است.

تداوم عملیات تصفیه شکر خام به گونه ای برنامه ریزی شد که به شروع عملیات بهره برداری چغندر قند فصل کاری بعدی متصل می گردد و این یعنی تداوم تولید و اشتغالزایی مستمر.

اما حجم تولید و فروش محصولات شرکت در ۹ ماهه سال مالی جاری به شرح زیر می باشد:

نام کالا مقدار تولید/ تن مقدار فروش/ تن مبلغ / م. ر
شکر سفید ۱۱،۰۴۴ ۱۰،۹۶۹ ۷۲۴،۴۷۴
تفاله ۵،۷۵۶ ۵،۸۳۱ ۱۴۷،۵۳۸
ملاس ۴،۵۷۰ ۲،۳۵۵ ۶۸،۱۴۷
تصفیه شکر خام ۱۹،۱۶۸ ۱۹،۱۶۸ ۷۰،۹۵۵
شکر سفید ۹۰۰ گرمی ۲۶۴ ۲۵۸ ۲۰،۰۴۳

 

– یکی از چالش های این صنعت در حال حاضر بحث تامین و پیش خرید چغندر قند است. وضعیت برای شما به چه منوالیست؟

هر ساله کارخانجات قندی جهت خرید چغندر قند اقدام به انعقاد قرارداد با کشاورزان منطقه می کنند. شکر شاهرود نیز از این موضوع مستثنی نیست و بابت بهره برداری چغندر قند بهاره اقدام به انعقاد قرداد خرید چغندرقند با کشاورزان منطقه در استان سمنان و استان همدان به مقدار ۸۶ هزار تن نموده است. برنامه خرید چغندر قند برای سال مالی آتی حدود ۱۱۰ هزار تن می باشد که الباقی بصورت آزاد مازاد خریداری می گردد که این آمار تولید فقط در این فصل حدود ۴۲ درصد بیشتر از آمار عملکرد سال جاری است.

ذکر این نکته مهم و حائز اهمیت می باشد که با توجه به کمبود سطح کشت چغندر قند، متناسب با ظرفیت کارخانجات قندی کشور، رقابت سنگینی جهت جذب چغندر قند حاکم گردیده است و عمدتاً کارخانجات قندی جهت جذب حداکثری اقدام به پرداخت مبالغ بیشتر از نرخ مصوب اعلامی خرید چغندر قند می نمایند. این عامل موجب گردیده که کشاورزان سطح قرارداد کشت چغندر قند با شرکت های قندی مناطق خود را کاهش داده و بابت فروش محصول چغندر قند آزاد مبالغی بیش از نرخ مصوب ، از کارخانجات دریافت کنند و این مسئله موجب کاهش سطح قرارداد پیمانی کشت چغندر قند تمامی کارخانجات قندی شده است.

آیا بهره برداری پاییزه چغندر ادامه خواهد داشت؟

به رغم عدم انعقاد قرار داد جذب چغندر قند پائیزه در سال جاری با توجه به اقدامات به عمل آمده ، شرکت در خصوص بهره برداری چغندر قند پاییزه از هم اکنون اقدام به انعقاد قرارداد چغندر قند پاییزه در سال مالی ۱۴۰۱ نموده است و قراداد مذکور قطعی گردیده است .

در مدت حضور خود در شرکت، برنامه ای برای نوسازی تجهیزات و ماشین آلات کارخانه انجام داده اید؟

بلی . هرچند انجام تعمیرات فصلی در کارخانجات قندی متداول می باشد ولیکن از اسفند ماه ۱۳۹۹ تاکنون ، تعمیرات جدی تر و اساسی ( اورهال ) در کلیه قسمت های کارخانه و با برنامه ریزی دقیق ( گانت چارت ) انجام و بصورت همزمان آغاز شد و با تلاش شبانه روزی پرسنل زحمتکش به سرانجام رسید . از اهم برنامه های نوسازی تجهیزات و ماشین آلات می توان به نوسازی توربین برق اصلی کارخانه (BBC آلمان ) با توان تولید برق ۵/۵ مگاوات ، تعویض لوله های آتشخوار و آبرسانی کوره بخار شماره ۲ به ظرفیت ۲۵ تن در ساعت ، تعویض مبدل حرارتی آپارات های پخت شکر ، ورق کشی استیل ناو پخت یک ، بازسازی سانتریفیوژ پخت ۱ (زانگرهاوزن آلمانی )، تعویض شاسی یاتاقان های  بدنه ۳ دیفوزیون ، ساخت الواتور جدید برای فیدر دستگاه تخلیه چغندر (آلفا آلمانی )، نصب گیربکس و پاک کن غلطک های خاک گیر دستگاه آلفا ، خرید دستگاه سنگ گیر چغندر قند ، طراحی و نصب صاعقه گیر مخازن سوخت ، تعویض کامل ورق های گاوانیزه سقف سالن تولید اشاره کرد.

-آیا برنامه های توسعه ای کوتاه مدت و بلندمدتی برای بهبود شرایط در دست دارید؟

اجرای طرح جلوگیری از رسوب در چرخه تولید با بهره گیری از مواد نانو و تزریق حین تولید، طراحی کوره آهک جدید ۷۵ تنی با سوخت گاز جهت تولید آهک با خلوص بالا و ظرفیت بالا، انجام مقدمات پیاده سازی سیستم پیشگیری از مخاطرات در صنعت غذا ((HACCP))، اجرای طرح مبارزه با آفات چغندر قند در مزارع ۷۰۰ هکتاری، مطالعه و بررسی طرح پرورش ماهی خاویاری با استفاده از پتانسیل موجود ( آب ، استخر، نیروی متخصص)، مطالعه و بررسی طرح تولید محصول پسته در مزارع شرکت شکر، پیگیری واردات موقت شکر خام و تصفیه آن به شکر سفید، افزایش تولید وکیفیت شکر سفید به طور همزمان، برنامه ریزی خرید چغندر قند سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با لحاظ افزایش ظرفیت خرید چغندر قند بهاره تا ۱۱۰ هزار تن ، تصفیه شکر خام ۷۰ هزار تن و چغندر قند پائیزه تا ۴۵ هزار تن (جمع چغندر قابل جذب در سال مالی آتی معادل ۱۵۵ هزار تن بوده که در سابقه فعالیت شرکت تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است و این یعنی برنامه ریزی برای تولید با حداکثر ظرفیت ممکن ) . همه مواردی که اشاره شد از جمله برنامه های توسعه ای کارخانه شکر شاهرود به شمار می آید.

نظر جنابعالی نسبت به هم افزایی و تعامل شرکت های تابعه گروه با یکدیگر چیست؟

با توجه به رابطه سهامداری مشترک و به منظور جلوگیری از خروج انتفاع از عملکرد شرکتهای گروه ، این شرکت علاقمند به ایجاد و افزایش هم افزائی سازمانی می باشد. این مدیریت از هر آنچه که منجر به ایجاد تعامل متناسب با ظرفیت هر یک از شرکتهای گروه باشد استقبال نموده و در مقابل نیز انتظار همکاری و تعامل از سایر شرکتهای گروه را دارد. متاسفانه در حال حاضر متناسب با عملکرد شرکت هم افزائی در حد انتظار و مطلوب مشاهده نمی گردد.

با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه، فضای رقابتی خرید چغندر قند و چالش های حال حاضر این صنعت، اقدامات شما برای تامین اعتبار و بهبود وضعت مالی شرکت چیست؟

از زمان حضور اینجانب در شرکت شکر با عنایت به افزایش صد در صدی بهای خرید مواد اولیه (چغندر قند) اتکا شرکت به تامین منابع مالی از بانکها به شدت افزایش یافته و با توجه به فضای رقابتی خرید چغندر قند از یک سو و وضعیت اعتبار تامین مالی شرکت از بانکها که حدود ۲۶۰ میلیارد ریال بوده است ، رایزنی بسیار زیادی با بانکهای مختلف به عمل آمده و تلاش در جهت اخذ خط اعتباری از بانکها به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال در برنامه کاری قرار گرفته است . قابل ذکر است گردش مالی شرکت در سال مالی پیش رو حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریال پیش بینی می گردد.

جهت دستیابی به چشم اندازی مطلوب برای شرکت، بیشترین تمرکز شما هدفگذاری بر روی چه مواردی است؟

تلاش و هدفگذاری مدیریت به علت وجود فضای رقابتی خرید نقدی چغندر قند و برنامه نوسازی و بازسازی خط تولید و تجهیزات در خصوص برنامه های تامین مالی کارخانه می باشد.

با توجه به وضعیت تجهیزات خط تولید کارخانه ، موضوع نوسازی و بازسازی آن جزء ضروریات می باشد. به عنوان مثال ساخت کوره آهک یکی از موضوعات مهمی است که شرکت با آن مواجه می باشد. انرژی مورد نیاز کوره آهک از طریق کک دریافت می شود که با توجه به نرخ فعلی آن حدود ۶۰ میلیارد ریال در سال هزینه تحمیل می نماید. در صورتی که با جایگزینی انرژی گاز به جای کک بازگشت سرمایه حداکثر ۵ ساله جبران می شود و این موضوع جزو اهداف اصلی مدیریت می باشد . از سوی دیگر با توجه به ظرفیت خط تولید کوره آهک تکافوی میزان انرژی مورد نیاز را به درستی پاسخگو نمی باشد و لذا جایگزینی آن جزو ضروریات است . هم چنین جایگزینی لوله های اواپراسیون و تبدیل آن از آهن به استیل نیز از دیگر ضروریات کارخانه می باشد . برای بازسازی این دو بخش حداقل نیاز به ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه می باشد. در این خصوص حمایت مالی شرکت هلدینگ از انتظارات مهم مدیریت شرکت است و در جهت تسهیل و دستیابی به این اهداف انتظار همیاری داریم . در صورت انجام تغییرات فوق ، شرکت با سوداوری بالا نسبت به دوره های مالی قبل متمایز می گردد .

اگر سخنی باقی مانده بفرمایید.

در پایان از مدیرعامل و هیئت مدیره سابق شرکت به خاطر زحماتی که در دوره مالی حاضر متحمل شده اند قدردانی نموده و با توجه به زمان انتصاب خویش، درصدد هستم ضمن ادامه راه آن عزیزان با استعانت از الطاف پروردگار منان در حد مقدورات و با کمک و حمایت بیدریغ همان هیئت مدیره و تلاش و همراهی وصف ناپذیر همکاران زحمتکش خود نسبت به ارتقاء وضعیت شرکت اقدام نمایم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا