مدیران منابع انسانی باید همگام با تحولات برون سازمانی ، استراتژی های این حوزه را به روز کنند

-مهم ترین ارزش های سازمانی به پخش کدامند و با توجه به گستردگی شعب و فعالیت های این شرکت چگونه می توان مدیریت کارامدی در حوزه منابع انسانی اعمال کرد؟

وجدان کاری، مسئولیت پذیری ، تکریم نیروی انسانی، کارتیمی، امانتداری ، اعتماد و صمیمیت بین مدیران و پرسنل، فروش سالم، تکریم مشتریان و تامین کنندگان از جمله مهم ترین ارزش های سازمانی شرکت به پخش می باشند. همچنین مسئولیت های اجتماعی شرکت به پخش در قبال جامعه یکی از مهم ترین ارزش های این شرکت است.

از آن جایی که اصلی ترین سرمایه به پخش نیروی انسانی می باشد و با توجه به اهمیت جایگاه نیروی انسانی در این صنعت،  برآن شده ایم تا فرایندهای منابع انسانی از قبیل جذب و استخدام، آموزش، نگهداشت و…. در کلیه مراکز پخش به صورت متمرکز از دفتر مرکزی و توسط تیم منابع انسانی پشتیبانی اجرا، نظارت و کنترل گردد.

از طرفی با توجه به اهمیت و نقش حیاتی ارتباطات در بین واحدهای سازمانی شرکت پخش از طریق تعامل موثر و سازنده و  با ایجاد کانال های ارتباطی مناسب به صورت مستمر با مدیران و پرسنل مرکز پخش ارتباط برقرار نموده  و از ایجاد شکاف و فاصله بین دفتر مرکزی و مراکز پخش تا حد ممکن جلوگیری نماییم.

 

به عنوان یک مدیر زن که سالهاست در عرصه کار و تلاش و در اجتماع حضور دارید، مشارکت زنان را در عرصه های مختلف چقدر ضروری و راهگشا می دانید؟‌

با توجه ظرفیت ها و توانایی هایی که زنان دارند و همچنین مسئولیت پذیری ، فداکاری و تعصب کاری، زمینه ایفای نقش راهبردی و عملیاتی به بهترین شکل برای آن ها مهیاست. هم چنین بانوانی که توانسته باشند دانش، آگاهی، تخصص و مهارت خود را در حوزه کاری که به آن مشغول هستد بالابرده و به عبارتی شایستگی شغل مورد نظر را کسب کرده باشند قادر خواهند بود با ارائه راهکارها و پیشنهادات ارزنده نه تنها در رفع مسائل و مشکلات سازمانی گره گشا باشند بلکه سازمان ها حضور این بانوان را در پست های مختلف ضروری و غیرقابل انکار می دانند.

– با توجه به نقش پر زنگ زنان در محیط خانواده، آیا می توان به طور همزمان هم مادر و همسر خوبی بود هم مدیری موفق در محیط کار؟‌

اگر ما یاد بگیریم که در هر مقام و منصبی مسئولیت ها و وظایف خود را به خوبی بشناسیم و بر اساس آن نقش های خود را به خوبی ایفا نماییم حتما می توانیم در نقش مادر بهترین ارتباط و تعامل را با فرزندمان داشته باشم و هم در نقش های دیگر نیز مسئولیت های خود را به درستی اجرا نماییم. درک درست از جایگاه ، نحوه برخورد و تعامل ما و دریچه نگاه ما به مسائل و مشکلات است که به ما کمک می کند چگونه در جایگاه های مختلف نقش خود را به درستی اجرا نماییم.

اساسا روند تغییر و تحولات در حوزه پخش طی سال های اخیر سبب ساز چه تحولاتی در کار شما شده است؟

رویکردهای مختلفی که در حوزه پخش ایجاد شده از قبیل راه اندازی کسب و کارهای اینرنتی، تجارت الکترونیک ، دیجیتال مارکتینگ ، فروشگاه های اینترنتی و… باعث می شود تا در استراتژی های کلان شرکت روندهای جدید کسب و کار مورد ارزیابی و بررسی قرارگیرد و ماموریتهای جدید در راستای چشم انداز سازمانی تدوین گردد. مدیران منابع انسانی همیشه باید نسبت به تحولات بازار و مسائل برون سازمانی آگاهی کامل داشته باشند تا بر اساس روند تغییر در مدل های کسب و کار بتوانند هم راستا با استراتژی ها و سیاست های کلان سازمان در حوزه منابع انسانی برنامه ریزی کنند.

چه تعداد نیروی انسانی در شرکت به پخش مشغول به کار هستند و از چالش هایی که در حیطه کاری خود و به طور خاص در حوزه منابع انسانی با آن مواجهید بگویید.

بیش از ۱۷۰۰ نیروی انسانی در مجموعه به پخش و مراکز پخش مشغول به کار هستند. یکی از چالش های اساسی که هم اکنون با آن مواجه هستیم جلوگیری از آسیب های کرونا می باشد و  نقش منابع انسانی را می‌توان در خصوص این چالش و سلامت کارکنان ، مراقبت از آنها در برابر ویروس کرونا و در عین حال تداوم عملیات ‌‌کسب‌ و کار و مراقبت از روند انجام کار بسیار تعیین کننده ارزیابی کرد.

بسیار خرسندیم که به پخش به عنوان یکی از شرکت های پیشرو توانست از همان ابتدای شیوع این ویروس با حمایت مدیریت ارشد سازمان و با اتخاذ تدابیر و تصمیات به موقع  تا این لحظه به خوبی از شیوع ویروس کرونا جلوگیری نموده و آسیب های آن را به حداقل برساند.

– آموزش پرسنل را در ارتقای کارایی و توانمندی آن ها تا چه حد موثر می دانید؟ از سویی بروز و شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه بر ایجاد رویکردهای جدید آموزشی نظیر آموزش غیرحضوری موثر بوده است؟

‌ آموزش جز مهم ترین برنامه های ما می باشد. همان گونه که مستحضرید توانمندسازی همکاران ، رشد و توسعه فردی آن ها و همچنین ارتقای سازمانی از طریق آموزش تسهیل و ایجاد می گردد و لذا برنامه های آموزشی ما چه در حوزه مهارت های عمومی و چه آموزش های تخصصی در برنامه آموزش ۲۰۲۱  توسط تیم آموزش و با استفاده از ابزارهای آموزشی جدید در حال تدوین می باشد.

در بخش آموزش در دوران کرونا باید هم برروی محتوای آموزش به لحاظ افزایش روحیه کارکنان و هم فناوری های جدید آموزشی تمرکز کرد. به عبارتی می توان محدودیت هایی که به لحاظ آموزش مسقیم و حضوری وجود دارد را با فراهم نمودن زیر ساخت های مورد نیاز جهت آموزش های آنلاین به فرصت تبدیل کرد و در مجموع می‌توان پیش‌بینی کرد که در روش‌های آموزشی پساکرونا، به کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در فرایند یاددهی و یادگیری، توسعه چشمگیری یافته و این روش‌ها به سمت روش‌های مبتنی بر فناوری حرکت می‌کنند.

-در حوزه منابع انسانی با توجه به بحران شیوع کرونا برای ارتقای بهره وری و جلوگیری از نفوذ تبعات منفی آن به درون سازمان چه تدابیری اندیشیده اید؟

متاسفانه شیوع بیماری کرونا و استرس های محیطی، سبب افت کارکرد کارکنان سازمان ها شده است و از این رو خلاقیت و نوآوری مدیران منابع انسانی برای حفظ روحیه کارکنان بسیار مهم است.

در شرایط کنونی به دلیل شیوع بیماری و استرس های محیطی، انگیزه کارکردن کارکنان کاهش یافته است و حفظ و افزایش بهره وری به دلیل مشغولیت فکری که آن ها برای حفظ سلامتی خود دارند بسیار سخت شده است. بنابراین خلاقیت و نوآوری مدیران منابع انسانی برای حفظ روحیه کارکنان بسیار مهم و راهگشاست.

اهمیت دادن به زمان مرخصی و استراحت، برگزاری جلسات دوستانه کاری به صورت مجازی، کاهش فاصله ارتباطی بین مدیران و کارمندان، برگزاری جلسات کاری و گزارش گیری به صورت دورکاری،

از جمله عواملی است که می تواند به افزایش انگیزه همکاران کمک کند.

_و در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده بفرمایید

در پایان باید یادآور شوم، سازمان توسعه یافته مبتنی بر نیروی انسانی توسعه یافته می باشد. بنابراین توسعه فردی و در راستای آن توسعه سازمانی منوط به برنامه ریزی صحیح است تا از این طریق بتوانیم نیروی های انسانی شایسته ای را در سازمان ها پرورش دهیم و علاوه بر بالا بردن انگیزه، بستر رشد و ارتقا همکاران را فراهم نماییم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا