از کارت اعتباری مرابحه تا سامانه پرداخت مالیاتی پرداخت نوین
شرکت پرداخت نوین به عنوان یکی از PSPهای فعال در صنعت پرداخت، به تازگی با ایجاد واحد معاونت طرح و برنامه در مجموعه خود تلاش کرده است تا تحولی اساسی در روند به ثمررساندن پروژههای خود ایجاد و جایگاه خود را میان PSPها پایدارتر کند تا با نقشآفرینی بیش از پیش در صنعت پرداخت و با تکیه بر ارائه راهکارهای خلاقانه و با کیفیت، خدمات خوبی را به مشتریان، پذیرندگان و شرکای تجاری خود ارائه بدهد.
مدتی است، احمد هادی پور به سمت معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت نوین منصوب شده است. به همین بهانه گفتوگویی با او داشتیم تا از آنچه بعد از راهاندازی این معاونت اتفاق خواهد افتاد، مطلع شویم.
هادیپور مدرک کارشناسی صنایع خود را از دانشگاه خواجه نصیر طوسی دریافت کرده است. همچنین او دوره مدیریت ارشد کسبوکار (MBA) را در دانشگاه علم وصنعت گذارنده است. معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت نوین، فعالیت خود را در صنعت نرم افزار و پرداخت کشور از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. او پیش از این با عناوین مختلفی از جمله معاون بازاریابی و فروش ایران ارقام، معاون طرح و برنامه شرکت ایران کیش، مدیر عاملی کارت گردشگری پارس و … در صنعت پرداخت کشور فعالیت داشته است.
مهمترین پروژههای شرکت پرداخت نوین
در ابتدای این گفتوگو از هادیپور در رابطه با مهمترین پروژههای شرکت پرداخت نوین سوال کردیم. او در پاسخ به این سوال به اعطای کارت اعتباری مرابحه اشاره کرد و توضیح داد: «طبق قوانین بانک مرکزی، بانکها میتوانند کارت اعتباری را با عقود مرابحه در اختیار متقاضیان قرار بدهند. با تاییدیه هیات مدیره بانک اقتصاد نوین قرار شد که مسئولیت راهاندازی سامانه پردازش مرکزی مربوط به این کارت اعتباری به پرداخت نوین واگذار شود.»
تفاوت کارت اعتباری بانکی با مرابحه
او همچنین در رابطه با تفاوت کارت اعتباری بانکی با مرابحه اینگونه توضیح داد: «کارت اعتباری معمولی بیشتر ماهیت وامکارتی دارد سقف مشخصی برای اعطای اعتبار توسط بانک به دارنده برای آن تعریف نشده است. کارت اعتباری مرابحه نیز تا سقف ۱۰، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومان برای متقاضیان کارت صادر میشود. تنها تفاوت این دو کارت در نحوه بازپرداخت اقساط مربوط به آن است. در واقع پس از اتمام موجودی کارت اعتباری تنها باید بازپرداخت اقساط آن انجام شود. کارت اعتباری مرابحه این امتیاز را دارد که پس از بازپرداخت اقساط اصل بدهی شخص به کارت برمیگردد و مشتری میتوانند مجدداً از موجودی آن استفاده کند.»
جمعآوری خودپردازهای کم تراکنش
معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت نوین، در رابطه با یکی دیگر از پروژههای کلان و جدید این شرکت، اظهار کرد: «قصد داریم با اجرای پروژه IAD خودپردازهای کم بازده بانک اقتصاد نوین را جمعآوری و آنها را به متقاضیان دیگری ارائه کنیم تا بهرهوری این دستگاهها را در سطح کشور ارتقا دهیم. در واقع با ایجاد شبکه مستقل مشارکتی دستگاه خودپرداز را به نمایندگی از بانک به متقاضیان واگذار خواهیم کرد تا با اتصال به سوئیچ، شاهد درآمد تراکنشی باشیم.»
هادیپور از توسعه شبکه پذیرندگی بانک اقتصادنوین و گردشگری، انعقاد قرارداد با چندین بانک در حوزه خدمات پرداخت، توسعه شبکه صندوق فروشگاهی، ورود به مناقصات مرتبط به حوزه پرداخت از جمله سامانه پرداخت مالیاتی (TTSP) و هوشمندسازی جایگاههای سوخت به عنوان دیگر پروژههای عملیاتی شرکت پرداخت نوین یاد کرد.
هوشمندسازی جایگاههای سوخت
معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت نوین، در رابطه با اقداماتی که این شرکت در رابطه با هوشمندسازی جایگاههای سوخت انجام شده، بیان کرد: «در حال حاضر با چند مجموعه تامینکننده به تفاهم رسیدیم. اگر در مناقصههای آتی برنده شویم اقداماتی را در راستای هوشمندسازی و پرداخت الکترونیک در سهمیه تعیین شده فیمابین ۲ هزار و ۵۰۰ مجموعه جایگاه سوخت CNG در کشور انجام خواهیم داد.»
سامانه پرداخت مالیاتی
او با اشاره به پروژه سامانه پرداخت مالیاتی (TTSP ) افزود: «این پروژه مربوط به محاسبه ارزش افزوده سرویس درگاههای پذیرش کارتی است. مناقصه این طرح اندکی متفاوت است تا تمامی درگاههای پذیرش کارتی و پرداختی بتوانند محاسبات فروش را مستقل محاسبه کنند و نتایج آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.»
مهمترین چالش چیست؟
هادیپور با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین مساله شرکتهای PSP مربوط به دستگاه کارتخوان و صندوقهای فروشگاهی است، بیان کرد: «نوسانات نرخ ارز هزینه مازادی را در تغییر و تامین تجهیزات به PSPها تحمیل کرده است. قیمت دستگاه کارتخوان در سه سال پیش حدود ۴۰۰هزار تومان بود، اما هماکنون قیمت آن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان میرسد. در واقع باید گفت قیمت تمام شده ارائه خدمات نسبت به چندسال گذشته تغییرات زیادی داشته است اما سر فصل درآمدی PSPها (خدمات پذیرندگی و درآمدی شاپرکی) ثابت است؛ بنابراین هزینهها افزایش پیدا کرده اما درآمد شرکتهای پرداخت الکترونیک تغییری نکرده است که این مساله در نهایت بار مالی بسیاری برای تمامی شرکتهای PSP مستقل، بورسی و آنهایی که به نمایندگی از بانک کار میکنند، ایجاد میکند.»
او با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته سرمایه مورد نیاز برای تامین و تجهیزات، ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این مساله تاثیر مستقیمی بر صورتهای مالی شرکتهای پرداخت الکترونیک داشته است، ادامه داد: «فعالیتهای مربوط به نوسازی و توسعه ناوگان این شرکتها در چندسال گذشته محدود شده است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند شبکه POS در کشور اشباع شده اما واقعیت این است که بسیاری از دستگاههای کارتخوان قدیمی هستند و باید برای ارتقای امنیت امکانات جدیدی به آنها اضافه شود و PSPها برای انجام این تغییرات به سرمایه زیادی احتیاج دارند.»
به عقیده معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت نوین، بازار شرکتهایPSP در سالهای اخیر گسترش چندانی پیدا نکرده است؛ زیرا اینکار نیاز به سرمایه دارد که با توجه به ثابت ماندن درآمدها و افزایش حقوقها، تامین سرمایه مربوط به آن ممکن نیست. او همچنین از کارمزد به عنوان یکی از اصلیترین دغدغههای صنعت پرداخت کشور یاد کرد.
مدل خرید و اجاره در دستگاه کارتخوان
مسئولیت تامین تجهیزات دستگاه کارتخوان بر عهده شرکتهای پرداخت الکترونیک است. او با بیان این مطلب ادامه داد: «PSPها کارتخوانها را به بانکها اجاره میدهند. با توجه به اینکه در حال حاضر مدل دریافت کارمزد شاپرک از کانال شتاب، بانک پذیرنده را متاثر میکند و بانک مجبور است که کارمزد تراکنشهای شاپرکی و اجاره بهای کارتخوان را به PSPها بپردازد؛ بنابراین سرفصل هزینه برای بانکها سنگین شده است.»
او با بیان اینکه این شرایط تناقضی را در بازار به وجود آورده است، توضیح داد: «بانکها به مواردی همچون حساب پذیرنده و رسوب پول توجه میکنند زیرا ارائه خدمات در این شرایط برای آنها هزینه بسیاری دارد، اما از نظر شرکتهای پرداخت الکترونیک تعداد تراکنش از مبلغ آن مهمتر است. اگر مکانیزم کارمزد تغییر کند این تناقض از بین خواهد رفت.»
هادیپور با تاکید بر اینکه تاکنون مدلهای مختلفی بابت اصلاح نظام کارمزد پیشنهاد شده است، خاطر نشان کرد: «میتوان بر اساس مبلغ تراکنش، پرداخت کننده کامزد را تعیین کرد. به این صورت که برای مبالغ خرد مشتری و برای مبالغ سنگین بانک کارمزد عملیات بانکی را پرداخت کند.»
برنامه آینده پرداخت نوین
از هادیپور در رابطه با برنامههای آینده پرداخت نوین سوال کردیم. معاون طرح و برنامه این شرکت پاسخ داد: «قصد داریم با انعقاد قرارداد با چند بانک خدمات مربوط به پرداختهای الکترونیک را به آنها ارائه کنیم. در حال حاضر در این راستا با بانک سپه به تفاهم رسیدم. همچنین برنامههایی برای ارتقا خدمات ارائه شده به پذیرندگان داریم. برنامههای پرداخت نوین برای گسترش بازار خود به دو دسته کمی و کیفی تقسیم شده است. کیفی مربوط به جشنوارها و کمپینهاست و کمی نیز مباحثی همچون ورود به تامین صندوق فروشگاهی برای پذیرندگان را شامل میشود.»
نظارت بر ارائه درگاه پرداخت به سایتهای قمار و شرط بندی
انسداد سریع درگاههای پرداخت اینترنتی فعال در سایتهای قمار، شرطبندی و سایر مصادیق مجرمانه همواره در دستور کار شبکه پرداخت کشور بوده است. هادیپور در انتها در رابطه با اقداماتی که پرداخت نوین برای جلوگیری از ارائه خدمات به پذیرندگان چنین سایتهایی انجام داده است، بیان داشت: «در حال حاضر مدیریت امنیت پرداخت نوین، درگاههای پرداخت مربوط به سایتهای مجرم را شناسایی میکند. برای ارتقای فرایند شناسایی این درگاهها با شرکت ایتالیایی که سرویسهایی را در این راستا به اروپا ارائه میدهد مذاکره کردیم تا بتوانیم از یک سامانه بینالمللی الگوبرداری و نمایندگی این سامانه را کسب کنیم. بعد از اخذ نمایندگی از این شرکت، به بانکها و حتی شرکتهای پرداخت الکترونیک میتوانیم این سامانه را عرضه کنیم.»