کالای مشابه خارجی هیچ برتری نسبت به محصولات گلتاش ندارد

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان باعث شد نیمی از مردم در قرنطینه به سر برند و در نتیجه روابط اجتماعی و فردی تحت تاثیر همه‌گیری این ویروس قرار گیرد، این بیماری نه تنها موجب تغییر در روند اجتماعی شده است؛ بلکه افت اقتصادی و تعطیلی بسیاری از مشاغل، دورنمای مبهمی را بر آینده مناسبات سیاسی در کشورها به همراه داشته است. مردم نیز برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به کرونا، روزانه به دفعات و با حساسیت زیاد دستان خود را شست و شو و ضد عفونی می‌کنند؛ آنان به شکلی غیر منتظره و با ترسی متاثر از شیوع ویروس ناشناخته‌ای موسوم به کووید ۱۹ روزهای پر آشوبی را پشت سر گذاشته اند و همدلی مسئولان توانسته مهمترین عامل مدیریت ترس و نگرانی مردم باشد، اینکه مردم احساس کنند که تنها نیستند و اراده‌ای مبنی بر حمایت و حفاظت از آن وجود دارد، از وسواس فکری و ذهنی آنها کاسته است. شرکت گلتاش از شرکت های تابعه گروه توسعه صنایع بهشهر نیز از نخستین روزهای شیوع کرونا با ایجاد و اختصاص خطوط متعدد در زمینه تولید محصولات ضد عفونی کننده قدم در راه مبارزه با کرونا گذاشت و گامی بزرگ در جهت رفع دغدغه و نگرانی مردم برداشت. گلتاش با چشم پوشی از سودهایی که قطعا در آن مقطع از زمان می توانست صورت های مالی شرکت را سرشار از سودهای تکرار نشدنی نماید، با سلامت و احساسات مردم کشورش معامله نکرد و فعل قدرشناسی را بخوبی صرف نمود. به همین بهانه  گفتگویی صمیمی با بهرام خسروی معاونت تولید و بهره برداری پر احساس گلتاش داشتیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند.

لطفا در خصوص شروع تولید محصولات ضد عفونی کننده و شرایط بحرانی اسفندماه ۱۳۹۸ توضیح بفرمایید.

در شرایط کرونا و شیوع آن مشکلات عظیمی برای جامعه بوجود آمد. در آن شرایط سخت می‌بایست خدمت رسانی لازم را به عمل می آوردیم. همانند کادر پزشکی که با جانفشانی نتایج رضایت بخشی ارائه کردند مجموعه گلتاش و صنایع شوینده و مشابه با صنعت ما نیز متناسب با آن شراط سخت بر خود واجب دانستیم که در کنار مردم حضور داشته باشیم. در همین راستا و با توجه به نیاز مبرم به محصولات ضدعفونی کننده ما به دنبال شرایطی بودیم که بتوانیم این نیاز بازار را در کمترین زمان ممکن و به شکلی مطلوب پاسخگو باشیم. با توجه به شرایط سخت حاکم در آن روزها ما زیر ساخت های لازم را فراهم کردیم و در شرایطی که اضطرار به نیاز این محصولات بود و بازار خالی از مواد ضد عفونی کننده شده بود با اقدامات سریعی که شکل گرفت امروز شاهد وفور این محصولات در بازار هستیم؛ و با همتی که تک تک پرسنل و مدیران گلتاش داشتند باعث شد در شرایطی که ایام تعطیلات نوروز که معمولا کارخانجات تعطیل هستند ما با حداکثر ظرفیت تولید محصولات ضد عفونی کننده را داشته باشیم و خوشبختانه بتوانیم پاسخگوی نیاز بازار باشیم.

شیوع کرونا سطح بهداشت و نیاز جامعه را ارتقاء و این مسئله برای ما بخوبی قابل درک بود چرا که علاوه بر محصولات ضد عفونی کننده دیگر محصولات شوینده نظیر مایع دستشویی و صابون هم از اقبال بالایی در بازار برخوردار بودند و طبیعتا تولید ما افزایش پیدا کرد. همت پرسنل زحمتکش گلتاش باعث شد با ظرفیت حداکثری با توجه به نیاز بازار محصولات را ارائه کنیم و در نهایت کشور ما عاری از وابستگی به این محصولات شد و قفسه فروشگاه ها به هیچ وجه خالی نماند و آکنده از محصولات مرتبط بود؛ حال آنکه ما در برخی از کشورها دیدیم که چه مشکلاتی برای آنان این کمبودها بوجود آورده بود. خوشبختانه ما توانستیم از این امتحان بزرگ سربلند خارج شویم و محصولات ما به وفور در بازار عرضه و قابل دسترسی بود و امیدواریم باشیم رضایت مردم نیز از این ارتباطات کاری حاصل شده باشد.

 

عملکرد گلتاش در سال رونق تولید و امسال که سال جهش تولید نامگذاری شده را چگونه ارزیابی می کنید؟

سال گذشته یکی از سال های پر رونق گلتاش بود که نتایج درخشانی را برای گلتاش رقم زد و توانستیم در بحث تولید دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشیم و بحمدالله شرایط ارتقایی خوبی در زمینه های کمی و کیفی در محصولات ایجاد شده است.

مجموعه ما در سال رونق تولید عملکرد خیلی خوبی داشت و بالغ بر ۹۰درصد از نیاز بازار را پاسخگو بود. در ارتباط با بحث جهش تولید که بسیار مهم می باشد و با توسعه آن اهمیت اشتغال نیز برای ما آشکار می شود و در این شرایط بحرانی نیز پاسخگوی شرایط است ما زیر ساخت های ارتقاء تولید را بررسی و در برخی از خطوط تولید نیز تغییراتی ایجاد کرده ایم که شرایطی بسیار خوبی برای گلتاش رقم خواهد خورد.

 

آیا اگر این امکانات به نوعی در اختیار بخش خصوصی قرار می گرفت شرایط از این هم بهتر می بود یا خیر؟

تولید برای هر بخشی مشکلات خاص خود را دارد ولی قطعا برای بخش خصوصی که بدنه سبک تری دارد شرایط مطلوب تری برای تصمیم گیری وجود دارد و سرعت تصمیم گیری بسیار بالا است و این در بخش دولتی و نیمه دولتی به کندی صورت می گیرد و این یکی از معضلات بخش دولتی است. در موضوع گلتاش علی رغم خصولتی بودن در بحث اهداف و شاخص هایی که برای خود تعریف کرده ایم با سرعت و انعطاف لازم و متناسب با نیاز بازار حرکت کرده ایم و حضور مدیران جوان و ریسک پذیری خوشبختانه شرایط خوبی را برای شرکت پدید آورده است و تولید و بهره وری شرایط بسیار مطلوبی دارد.

آیا تغییرات مدیریتی تاثیر منفی در تولید دارد؟ ارتباط حال حاضر گلتاش و گروه بهشهر را چگونه ارزیابی میکنید.

تغییرات مدیریتی قطعا مشکلات ایجاد می کند هر چند که اهداف مشخص است و مدیران هم در جهت این اهداف قدم برمی دارند ولی خوب گاها سلیقه ها امکان دارد روند رو به رشد یک مجموعه را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ پس هر چقدر ثبات مدیریت بیشتری داشته باشیم قطعا روند هم بهتر خواهد بود؛ هر چند که تغییر هم یک بخشی از بهبود است و این را هم نباید نادیده گرفت.

خوشبختانه ارتباط مدیریت گلتاش و بهشهر بسیار خوب است چرا که این ارتباط ریشه در نقاط مشترک کاری در گذشته دارد و نتیجه آن به خوبی مشخص است و امیدواریم این ارتباطات و ثبات مدیریت باعث افزایش روند بهبود شود.

 

در بحث جهش تولید با توجه به شیوع کرونا و تقاضا برای مواد شوینده و ضدعفونی کننده آیا احساس می کنید که این مهم محقق شده باشد؟

همانطور که عرض کردم پس از کرونا روند تولید ما بسیار افزایش پیدا کرده و با الطبع تقاضا هم افزایش داشته پس جهشی در تولید وجود داشته و در بخش  دیگر که بخش رقابتی است نیز این جهش ملموس است و در نهایت آنچه که برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است بحث رضایت مردم است و رسالت اجتماعی ما نیز همین بوده و خواهد بود؛ اما اینکه چگونه ما این رضایت را تعریف کنیم و چگونه اثبات میکنیم نیز اهمیت دارد و آن اینکه در چنین شرایطی علاوه بر سختی تامین مواد اولیه ما حتی در تهیه ادوات نیز به مشکل برمی خوریم که تامین برخی از این ادوات بعضا نیز مضاعف شده است و ما می توانیم سطح تولید را کاهش دهیم و افزایش قیمت نیز داشته باشیم ولی ترجیح ما این بوده که علاوه بر افزایش تولید حاشیه سود خود را کم کنیم تا خللی در بحث تامین مواد با توجه به شرایط معیشتی مردم وارد نشود؛ علاوه بر این ها، با این جهش تولید سهام گلتاش در بازار سرمایه نیز از اقبال عمومی بالایی برخوردا بوده است.

در ارتباط با حضور رقبا در اصفهان و کیفیت محصولات گلتاش توضیحاتی بفرمایید

در اصفهان رقبای دیگری نیز هستند ولی قابل رقابت با گلتاش در هیچ زمینه ایی نمی باشند ولی این به این معنی نیست که ما آن ها را دست کم گرفته ایم بلکه ما هر روز در حال رصد رقبا و کم و کیف محصولات آنان هستیم.

در موضوع کیفیت بهترین داور قطعا مصرف کننده خواهد بود ولی اینکه ما چگونه بتوانیم این کیفیت را ملموس کنیم باید عرض کنم در اثر ارتباط با مشتریان و همچنین نظر سنجی از طریق موسسات معتبر آماری، تجزیه و تحلیل صورت می گیرد و نتایج در واحد تحقیق و توسعه بررسی می شود. در کل کیفیت محصولات گلتاش دارای یک استاندارد پایدار از نقطه ورود مواد اولیه تا خروج محصولات از کارخانه و عرضه در بازار می باشد.

 

تفاوت محصولات ضد عفونی کننده گلتاش با نمونه های مشابه خارجی چگونه است و آیا گلتاش برای اولین بار محصولات ضد عفونی کننده تولید می کرد؟

خیر، ما در سال های گذشته هم این محصول را به بازار عرضه کرده بودیم و سابقه تولید آنرا داشتیم ولی در آن زمان به این شدت نیاز به این مواد از سوی بازار مصرف احساس نمی شد و طبیعتا تولید هم متناسب با تقاضا صورت می گرفت ولی در زمان کنونی و شرایط خاص ما مواد را با حجم بالا تولید و عرضه می کنیم.

در رابطه با کیفیت محصولات در مقایسه با مشابه خارجی آن ها ذکر این نکته خیلی مهم است که ما کمترین حاشیه سود را در نظر گرفته ایم و محصولات به نحوی طراحی و قیمت گذاری شده است که سطوح با درآمد پایین نیز به راحتی می توانند محصولات گلتاش را تهیه و استفاده نمایند؛ البته قیمت پایین محصول به معنای کیفیت پایین آن نیست بلکه همانطور که عرض کردم ما حاشیه سود را پایین آورده ایم ولی در کاهش کیفیت محصول  به هیچ عنوان تغییری صورت نگرفته و همواره در پی ارتقاء آن بوده ایم. برنامه ای هم که در حال حاضر بر روی آن مشغول به تحقیق و بررسی هستیم و تقریبا مراحل پایانی خود را سپری می کند خلق برندی جهت اقشار با درآمد بالای جامعه هدف گذاری شده است و به زودی روانه بازار مصرف می شود. پس در بحث قیمت گذاری قطعا نسبت به محصولات خارجی قیمت کمتری را داریم اما عده ای می گویند چون قیمت پایین است پس کیفیت محصول هم پایین است به عقیده بنده این افراد عموما تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته اند و اگر این محصولات را مورد آزمون قرار دهند همانطور که آزمایش های دانشگاهی ما آنرا اثبات نموده اند، تولیدات ما نه تنها چیزی کم ندارند بلکه در برخی از فاکتور ها بالاتر هم هستند؛ البته این امکان هم وجود دارد که محصول خارجی بسیار با کیفیت باشد که خوب طبیعتا از لحاظ قیمت نیز با توجه به افزایش نرخ ارز بسیار بالا می باشد. صادقانه عرض میکنم و به آن ایمان دارم که کالای مشابه خارجی هیچ نقطه برتری نسبت به  کالای ساخت گلتاش ایران ندارد.

 

کلام آخر

تمام هم و غم پرسنل و مدیران شرکت گلتاش در این ایام همدردی با جامعه و مردم شریف ایران بود. امروز بسیار خوشحالم که در آن شرایط و با این همه مشکل توانستیم کارخانه را فعال حفظ کنیم و خوشبختانه در تمام طول ایام نوروزخطوط با تولید انبوه مشغول فعالیت بودند؛ در شرایطی که اکثر کارخانجات در شرایط خاص کرونا مجبور به تعطیلی شده بودند با تلاش مضاعف سعی کردیم که پاسخگوی نیاز مردم و جامعه باشیم. انشالله با لطف و عنایت خداوند شاهد پشت سر گذاشتن این بیماری و سلامتی و شادی و طراوت مردم کشورمون باشیم. تمام پرسنل در این افتخار نقش داشتند و من هم احساس رضایت می کنم که توانستم در کنار این عزیزان حضور داشته باشم و به اندازه ای کوچک خدمتگزار جامعه باشم. به این همت ارزنده همکارانم افتخار میکنم و دوشا دوش این عزیزان ما هم به نوعی دیگر در کنار کادر پزشکی، پرستاری و بیمارستانی در کنار مردم بودیم و انشالله که توانسته باشیم حتی به اندازه ای اندک مفید واقع شده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا